5 valori numerice legate de sănătatea ideală a inimii


Dă mai departe acest articol pentru a construi împreună o comunitate sănătoasă.

Cât de bine vă protejați împotriva bolilor de inimă, principala cauză de deces din țară? O verificare a cinci cifre importante vă poate da o idee bună.

“În cazul pacienților mei, mă uit de obicei la valorile tensiunii arteriale, glicemiei, colesterolului LDL și trigliceridelor, precum și la circumferința taliei”, spune redactorul-șef al Harvard Heart Letter, Dr. Deepak L. Bhatt, care conduce programele cardiovasculare intervenționale la Brigham and Women’s Hospital, afiliat la Harvard. Aceste valori oferă o imagine a stării generale de sănătate a unei persoane și, mai exact, ce factori ar putea fi necesar să abordeze pentru a-și reduce șansele de a suferi un atac de cord sau un accident vascular cerebral, spune el.

Mai jos sunt prezentate valorile ideale pentru fiecare măsurătoare, împreună cu motivul pentru care sunt importante și sfaturi specifice pentru a le îmbunătăți. Sugestiile universale pentru îmbunătățirea tuturor celor cinci măsurători apar la final.

Cum se prezintă cifrele privind sănătatea inimii dumneavoastră?

În timp ce valorile ideale sunt obiective bune pentru majoritatea oamenilor, medicul dumneavoastră poate recomanda obiective diferite în funcție de vârsta dumneavoastră sau de alte condiții de sănătate.

Tensiunea arterială

Mai puțin de 120/80 mm Hg

Valorile tensiunii arteriale vă indică forța cu care sângele împinge împotriva arterelor dumneavoastră atunci când inima se contractă (tensiunea arterială sistolică, prima cifră) și se relaxează (tensiunea arterială diastolică, a doua cifră). Tensiunea arterială reflectă cât de mult lucrează inima dumneavoastră (de exemplu, atunci când vă odihniți sau faceți exerciții fizice) și starea vaselor de sânge. Arterele îngustate și inflexibile determină creșterea tensiunii arteriale.

De ce contează pentru sănătatea inimii: Tensiunea arterială ridicată accelerează deteriorarea vaselor de sânge, încurajând acumularea de plăci grase (ateroscleroză). Acest lucru pregătește terenul pentru un atac de cord. Tensiunea arterială ridicată forțează camera principală de pompare a inimii să se lărgească, ceea ce poate duce la insuficiență cardiacă. În cele din urmă, tensiunea arterială ridicată crește riscul de accidente vasculare cerebrale din cauza unui vas de sânge blocat sau spart în creier.

Ce ajută: O dietă bogată în potasiu (care se găsește în multe legume, fructe și fasole) și săracă în sodiu (care se găsește în exces în multe alimente procesate și în restaurante); reducerea la minimum a consumului de alcool.

Colesterolul LDL

Mai puțin de 100 mg/dL

Profilul lipidic conține mai multe subclase: colesterolul este împățit în LDL (colesterol rău) și HDL (colesterol bun), dar există și VLDL, cu mai puțină importanță practică. De obicei, medicii sunt cel mai mult preocupați de colesterolul lipoproteic cu densitate scăzută (LDL), particule care alcătuiesc aproximativ două treimi din colesterolul din sânge.

De ce este important pentru sănătatea inimii: Particulele LDL în exces se depun în interiorul pereților arterelor. Odată ajunse acolo, acestea sunt înghițite de celulele albe din sânge, formând celule spumoase încărcate de grăsime care alcătuiesc ateroscleroza.

Ce ajută: Limitarea grăsimilor saturate (care se găsesc în carne, lactate și ouă) și înlocuirea acelor calorii pierdute cu grăsimi nesaturate (care se găsesc în nuci, semințe și uleiuri vegetale).

Trigliceridele

Mai puțin de 150 mg/dL

Poate mai puțin cunoscute decât colesterolul, trigliceridele sunt cea mai frecventă formă de grăsime din sânge. Derivate din alimente, aceste molecule furnizează energie organismului dumneavoastră. Dar excesul de calorii, alcoolul și zahărul pe care organismul nu le poate utiliza sunt transformate în trigliceride și stocate în celulele adipoase.

De ce contează pentru sănătatea inimii: Ca și colesterolul LDL ridicat, valorile ridicate ale trigliceridelor au fost legate de un risc mai mare de atac de cord și accident vascular cerebral.

Ce ajută: Limitarea alimentelor care sunt bogate în grăsimi nesănătoase, zahăr sau ambele; consumul de alimente bogate în acizi grași omega-3 (cum ar fi peștele); evitarea alcoolului.

Zahărul din sânge

Mai puțin de 100 mg/dL

Un nivel ridicat de zahăr în sânge definește diagnosticul de diabet. Diabetul de tip 2 este cel mai frecvent. Acesta apare atunci când organismul dezvoltă rezistență la insulină (insulina permite celulelor să asimileze zahărul) și nu produce suficientă insulină pentru a depăși rezistența.

De ce contează pentru sănătatea inimii: Nivelurile ridicate de zahăr din sânge deteriorează pereții vaselor de sânge și fac ca zahărul (glucoza) să se atașeze la LDL. Acest lucru face ca LDL să fie mai predispus la oxidare – un alt factor care favorizează ateroscleroza. Excesul de zahăr din sânge face, de asemenea, ca fragmentele de celule numite trombocite să fie mai lipicioase, astfel încât este mai probabil ca acestea să formeze cheaguri, ceea ce poate declanșa un atac de cord sau un accident vascular cerebral.

Ce ajută: Evitarea băuturilor zaharoase și a alimentelor bogate în zahăr; consumul de cereale integrale, neprocesate, în locul alimentelor făcute cu cereale rafinate (făină albă, orez alb).

Circumferința taliei

Ne interesează valoarea mai mică:

Mai puțin de jumătate din înălțimea dumneavoastră în centimetri

SAU

Femeile: Mai puțin de 80 cm

Bărbați: mai puțin de 94 de centimetri

Măsurați-vă talia în jurul abdomenului gol, chiar deasupra buricului (buricului). O burtă mare – ceea ce medicii numesc obezitate abdominală sau viscerală – înseamnă, de obicei, grăsime în jurul organelor interne.

De ce contează pentru sănătatea inimii: Grăsimea viscerală secretă hormoni și alți factori care încurajează inflamația, care declanșează eliberarea de celule albe din sânge implicate în ateroscleroză.

Ce ajută: Consumul de mai puține calorii, în special cele provenite din alimente foarte procesate, pline de zahăr, sare și tipuri nesănătoase de grăsimi.

Sfaturi universale pentru a îmbunătăți toate cele cinci măsuri ale sănătății inimii


Dacă una sau mai multe dintre cifrele dvs. sunt peste nivelul ideal, sunteți departe de a fi singur. Majoritatea americanilor sunt supraponderali sau obezi și au burțile mai mari decât cele sănătoase. Excesul de greutate și circumferința taliei afectează tensiunea arterială, colesterolul LDL, trigliceridele și zahărul din sânge. Mâncatul unei diete sănătoase, bazată pe plante, poate ajuta. Exercițiile fizice regulate ajută, de asemenea: urmăriți cel puțin 30 de minute de exerciții fizice de intensitate moderată, cum ar fi mersul pe jos în ritm alert, în majoritatea zilelor. Alte obiceiuri de stil de viață care vă pot reduce riscul de boli de inimă includ dormitul de șapte-opt ore pe noapte și gestionarea nivelului de stres.

Sursa

 

CONCURS: Poți câștiga un eBook reader Kindle Oasis + Gift Card de 100$!



🔥 Intră în concurs și poți câștiga un premiu în valoare de 2.000 de lei! Vezi detaliile în pagina dedicată a concursului.

Abonează-te la newsletterul gratuit

Întră în comunitatea dr. Vasi Rădulescu! Vei primi pe email sfaturi, recomandări, materiale ample despre sănătate și cum să trăiești o viață mai bună, toate oferite gratuit.

Mulțumesc pentru interes! Verifică emailul tău activ (inclusiv folderele spam sau promoții)

Something went wrong.

Lixandru Roxana

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are makes.

Send this to a friend