Anxietatea / fobia socială


Dă mai departe acest articol pentru a construi împreună o comunitate sănătoasă.

Este normal să vă simțiți nervoși în anumite situații sociale. De exemplu, mersul la o întâlnire sau susținerea unei prezentări poate provoca acel sentiment de fluturi în stomac. Dar în cazul tulburării de anxietate socială, numită și fobie socială, interacțiunile de zi cu zi provoacă anxietate semnificativă și jenă, deoarece vă temeți să fiți analizat sau judecat negativ de către ceilalți.

În tulburarea de anxietate socială, teama și anxietatea duc la o evitare care vă poate perturba viața. Stresul sever vă poate afecta relațiile, rutinele zilnice, munca, școala sau alte activități.

Tulburarea de anxietate socială poate fi o afecțiune mentală cronică, dar învățarea abilităților de adaptare în psihoterapie și administrarea de medicamente vă poate ajuta să câștigați încredere și să vă îmbunătățiți capacitatea de a interacționa cu ceilalți.

Sentimentele de timiditate sau de disconfort în anumite situații nu sunt neapărat semne ale tulburării de anxietate socială, în special la copii. Nivelurile de confort în situații sociale variază, în funcție de trăsăturile de personalitate și de experiențele de viață. Unele persoane sunt în mod natural rezervate, iar altele sunt mai sociabile.

Spre deosebire de nervozitatea de zi cu zi, tulburarea de anxietate socială include frica, anxietatea și evitarea care interferează cu relațiile, rutina zilnică, munca, școala sau alte activități. Tulburarea de anxietate socială debutează de obicei la începutul sau la mijlocul adolescenței, deși uneori poate începe la copii mai mici sau la adulți.

Simptome emoționale și comportamentale


Semnele și simptomele tulburării de anxietate socială pot include constante:

  • Frica de situații în care puteți fi judecat negativ
  • Îngrijorarea de a vă face de râs sau de a vă umili
  • Teama intensă de a interacționa sau de a vorbi cu străinii
  • Teama că ceilalți vor observa că păreți anxios
  • Frica de simptome fizice care vă pot cauza jenă, cum ar fi înroșirea, transpirația, tremuratul sau faptul că aveți o voce tremurândă
  • Evitarea de a face lucruri sau de a vorbi cu oamenii
  • Evitarea situațiilor în care ați putea fi în centrul atenției
  • Anxietate în anticiparea unei activități sau a unui eveniment de care vă temeți
  • Frică sau anxietate intensă în timpul situațiilor sociale
  • Analiza critică a performanței și identificarea defectelor în interacțiuni după o situație socială
  • Așteptarea celor mai rele consecințe posibile în urma unei experiențe negative în timpul unei situații sociale
  • În cazul copiilor, anxietatea legată de interacțiunea cu adulții sau cu colegii poate fi manifestată prin plâns, crize de furie, agățare de părinți sau refuzul de a vorbi în situații sociale.

Simptome fizice

  • Înroșirea
  • Bătăi rapide ale inimii
  • Tremurături
  • Transpirație
  • Diaree sau greață
  • Dificultăți în respirație
  • Amețeală sau vertij
  • Senzația de lacună, lipsă de idei
  • Tensiune musculară
  • Evitarea situațiilor sociale obișnuite


Experiențele comune, de zi cu zi, pot fi greu de suportat atunci când aveți tulburare de anxietate socială, inclusiv:

Interacțiunea cu oameni necunoscuți sau străini
Participarea la petreceri sau întâlniri sociale
Mersul la serviciu sau la școală
Inițierea unor conversații
Contact vizual
Întâlniri
Intrarea într-o încăpere în care oamenii sunt deja așezați
Returnarea de articole la un magazin
Mâncatul în fața altora
Utilizarea unei toalete publice


Simptomele tulburării de anxietate socială se pot schimba în timp. Ele pot să se acutizeze dacă vă confruntați cu multe schimbări, stres sau cerințe noi. Deși evitarea situațiilor care produc anxietate vă poate face să vă simțiți mai bine pe termen scurt, este probabil ca anxietatea să continue pe termen lung dacă nu urmați un tratament.

Sursa

 

Îți ofer o carte GRATIS ♡ Am trimis peste 35.000 în ultimele zile!


Mă citești și-ți mulțumesc pentru asta. Chiar dacă primești atât de multe informații utile de la mine, care au o muncă uriașă în spate, iar proiectul nu are nicio formă de monetizare (donații, patreon, reclame), să știi că tot eu plusez: îți ofer GRATUIT cartea Medicina povestită pe înțelesul tuturor. Tot ce trebuie să faci este să dai click pe butonul de mai jos, să pui cartea în coș și să finalizezi comanda. Curierul rapid va ajunge la tine în 1-2 zile lucrătoare. Să te bucuri de carte!


Abonează-te la newsletterul gratuit

Întră în comunitatea dr. Vasi Rădulescu! Vei primi pe email sfaturi, recomandări, materiale ample despre sănătate și cum să trăiești o viață mai bună, toate oferite gratuit.

Mulțumesc pentru interes! Verifică emailul tău activ (inclusiv folderele spam sau promoții)

Something went wrong.

Lixandru Roxana

1 Comment

  • Ma regasesc in proportie de peste 90% in simptomele si comportamentele descrise in articol. Ba chiar am o imensa frustrare ca nu am reusit sa iau examenul de traseu pentru carnetul de conducere. La sala zero probleme, eu si un ecran. La traseu? Atac de panica la fiecare incercare… stiti ce a dominat dintre simptome?!? Ceea ce dvs ati numit “senzatia de lacuna si lipsa de idei”, la care as adauga o puternica stare dezorientare. Si totul in jur se simtea ca fiind fierbinte si de vazut vedeam neclar… E cu atat mai rau, cu cat mai am o sedinta de condus si inchei a doua oara scoala si urmeaza examenele. Acum ma codesc si la cel de sala – nestiind ca pot exista simptomele de care vorbiti in articol, am ajuns sa cred ca eram nepregatita si de aceea ma temeam de examen. Si chiar nu era cazul. Multumesc deci pentru articol. De un real ajutor pentru mine azi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are makes.

Send this to a friend