Câteva lucruri interesante despre cortizol


Dă mai departe acest articol pentru a construi împreună o comunitate sănătoasă.

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Cortizolul este un hormon care se secretă de către glandele suprarenale ( două glande situate deasupra rinichilor) și circulă în sânge, de unde ajunge la diverse aparate și sisteme, cu tot felul de efecte. Aproape toate celulele din corp au receptori pentru cortizol.

Secreţia de cortizol este scăzută seara târziu şi continuă să scadă în primele ore de somn, moment în care cortizolul plasmatic poate fi nedetectabil. În timpul orelor 3-5 de somn există o creştere a secreţiei de cortizol dar episoadele secretorii majore încep în orele 6-8 de somn şi apoi încep să scadă pe măsură ce se instalează starea de trezire. Aproape jumătate din secreţia zilnică de cortizol se secretă în această perioadă. Secreţia de cortizol scade apoi gradual pe parcursul zilei.Alterările ritmului circadian sunt produse de modificări ale expunerii la lumină şi ale timpilor de alimentaţie precum şi de diverse condiţii patologice: stresuri fizice şi psihice, tulburări ale sistemului nervos central şi hipofizei, sindrom Cushing, boli hepatice, insuficienţa renală cronică, alcoolismul. De asemenea, stresul induce o creștere acută și intensă de cortizol, fie că e vorba de situații stresante de zi cu zi, fie că vorbim de un stres chirugical, traumatisme etc. De aceea, este considerat un hormon de stres, de stare de alertă, care pregătește organismul în situații dificile și participă la răspunsul de tip “luptă sau fugi – fight or flight response”Problema este că dozele mari de cortizol la care poate fi expus organismul acționează la un moment dat în mod negativ asupra organismului.

 

Îți ofer o carte GRATIS ♡


Mă citești și-ți mulțumesc pentru asta. Chiar dacă primești atât de multe informații utile de la mine, care au o muncă uriașă în spate, iar proiectul nu are nicio formă de monetizare (donații, patreon, reclame), să știi că tot eu plusez: îți ofer GRATUIT cartea Medicina povestită pe înțelesul tuturor. Tot ce trebuie să faci este să dai click pe butonul de mai jos, să pus cartea în coș și să finalizezi comanda. Curierul rapid va ajunge la tine în 1-2 zile lucrătoare. Să te bucuri de carte!


  • Predispune la îngrășare: multe persoane apelează la mâncare atunci când se simt copleșite de stres – de exemplu, studenții în sesiune. Această poftă de alimente grase sau dulci este de fapt rezultatul unei creșteri prelungite a nivelului de cortizol. Cortizolul crescut stimulează eliberarea de insulină suplimentară, care poate determina scăderea zahărului din sânge. Pentru a aduce zahărul din sânge înapoi la nivelul normal, tânjești după mâncare cu o mulțime de carbohidrați. Această soluție temporară cu alimente cu zahăr va reface glicemia, dar poate crea și un obicei dăunător.
  • Imunitatea poate fi afectată de cortizol. Pentru a vă alimenta corpul în perioadele stresante, cortizolul încetinește unele funcții ale corpului. Din păcate, imunitatea este unul dintre acestea.. Deci, nu este surprinzător faptul că studiile au arătat că niveluri ridicate de cortizol suprimă temporar sistemul imunitar, prin retragerea celulelor care luptă împotriva germenilor ( celulele albe), cât și reacția de inflamație normală. Când scad nivelurile de cortizol și sistemul tău imunitar revine la normal, e mult de lucru pentru a reface tot ce a schimbat hormonul. Virușii dormanți folosesc perioade de imunitate redusă pentru a infecta organismul. De aceea s-ar putea să te simți rău după un stres prelungit.

  • Problemele de memorie și cortizolul sunt legate. Este greu să gândești clar când ești stresat, de exemplu, când ești pe fugă și nu ți-ai găsit pantofii sau cheile mașinii. Nivelurile crescute de cortizol încețișează memoriei și pot face dificilă reamintirea informațiilor importante. În mod ironic, cortizolul ajută de fapt la formarea memoriei. Ceea ce explică de ce unele dintre cele mai înspăimântătoare experiențe rămân amintiri vii. Dar când vine vorba de amintirea abilităților (genul de care ai nevoie pentru un examen sau pentru a îți aminti numele cuiva), cortizolul are efectul opus. Cortizolul se leagă de receptorii din hipocamp și amigdala – centrul de memorie al creierului tău. Nivelul crescut de cortizol care circulă în sânge copleșește practic creierul, iar potopul de hormoni ai stresului face dificilă amintirea informațiilor. Un experiment științific a arătat că oamenii își pot aminti mai bine informațiile odată ce nivelurile de cortizol încep să scadă. Rezultatele studiului susțin ideea că încercarea de a te calma atunci când te simți stresat poate îmbunătăți capacitatea de a îți aminti informațiile. Respirarea profundă, întinderea, meditarea și afirmațiile pozitive sunt toate activități care pot reduce cortizolul și te pot ajuta să te calmezi. Încearcă să faci o pauză un minut pentru a te relaxa și a respira data viitoare când te simți stresați. Ar putea fi trucul pentru a te ajuta să îți amintești ce ai nevoie.

  • Niveluri ridicate de cortizol cu ​​impact negativ asupra creșterii oaselor. Cortizolul deviază energia către mușchi și creier. Dar ce parte a corpului este lovită? Oasele sunt una. Creșterea lor se oprește ca urmare a creșterii hormonului stresului. Și, deși oasele nu cresc în lungime ca adult, ele se bazează pe mecanisme de creștere pentru a rămâne puternice. Celulele care construiesc oase numite osteoblaste se opresc atunci când nivelurile de cortizol sunt ridicate. Osteoblastele întăresc oasele prin depunerea de calciu și colagen în structura scheletică. Fără ca osteoblastele să funcționeze în timpul nivelurilor maxime de cortizol, omologii lor (osteoclastele) fac ravagii asupra țesutului osos. Osteoclastele reabsorb calciul din oase. Oasele demineralizante le fac mai slabe și mai predispuse la rupere. Deci, perioadele lungi de stres pot slăbi în cele din urmă țesutul osos și predispun la osteoporoză. De aceea, este atât de important să menții nivelurile de cortizol într-un interval normal – de dragul oaselor tale, precum și pentru restul corpului.

Sursa

Apropo, poate vrei să aflii mai multe lucruri explicate simplu. Uite mai jos.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″]

[/vc_column][/vc_row]

Abonează-te la newsletterul gratuit

Întră în comunitatea dr. Vasi Rădulescu! Vei primi pe email sfaturi, recomandări, materiale ample despre sănătate și cum să trăiești o viață mai bună, toate oferite gratuit.

Mulțumesc pentru interes! Verifică emailul tău activ (inclusiv folderele spam sau promoții)

Something went wrong.

Lixandru Roxana

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are makes.

Send this to a friend