Consumul de alimente prăjite îţi poate crește riscul de îmbolnăvire


Dă mai departe acest articol pentru a construi împreună o comunitate sănătoasă.


Mai multe studii la adulți au constatat o asociere între consumul de alimente prăjite și riscul de boli cronice

În general, consumul mai multor alimente prăjite este asociat cu un risc mai mare de apariție a diabetului de tip 2, a bolilor de inimă și a obezității.

Boli de inimă
Consumul de alimente prăjite poate contribui la creșterea tensiunii arteriale, la un nivel scăzut de colesterol “bun” HDL și la obezitate, care sunt toți factori de risc pentru bolile de inimă.

De fapt, două mari studii observaționale au constatat că, cu cât oamenii consumau mai des alimente prăjite, cu atât mai mare era riscul de a dezvolta boli de inimă.

Un studiu a constatat că femeile care consumau una sau mai multe porții de pește prăjit pe săptămână aveau un risc cu 48% mai mare de insuficiență cardiacă, în comparație cu cele care consumau 1-3 porții pe lună.

Pe de altă parte, un consum crescut de pește la cuptor sau la grătar a fost asociat cu un risc mai mic.

Un alt studiu observațional a constatat că o dietă bogată în alimente prăjite a fost asociată cu un risc semnificativ mai mare de atac de cord.

Între timp, cei care au avut o dietă bogată în fructe și legume au avut un risc semnificativ mai mic.

Diabet
Mai multe studii au constatat că consumul de alimente prăjite te expune la un risc mai mare de a dezvolta diabet de tip 2.

Un studiu a constatat că persoanele care mâncau fast-food de mai mult de două ori pe săptămână aveau de două ori mai multe șanse de a dezvolta rezistență la insulină, în comparație cu cele care mâncau mai puțin de o dată pe săptămână.

Mai mult, două studii observaționale de mari dimensiuni au constatat o asociere puternică între frecvența cu care participanții au mâncat alimente prăjite și riscul de diabet de tip 2.

Cei care consumau 4-6 porții de alimente prăjite pe săptămână aveau cu 39% mai multe șanse de a dezvolta diabet de tip 2, în comparație cu cei care consumau mai puțin de o porție pe săptămână.

În mod similar, cei care au mâncat alimente prăjite de șapte sau mai multe ori pe săptămână au avut cu 55% mai multe șanse de a dezvolta diabet de tip 2, în comparație cu cei care au consumat mai puțin de o porție pe săptămână.

Obezitate
Alimentele prăjite conțin mai multe calorii decât omologii lor neprăjiți, așa că dacă mănânci multe îţi poate crește semnificativ aportul caloric.

În plus, studiile indică faptul că grăsimile trans din alimentele prăjite pot juca un rol semnificativ în creșterea în greutate, deoarece pot afecta hormonii care reglează apetitul și stocarea grăsimilor.

Un studiu efectuat pe maimuțe a constatat că, chiar și în absența caloriilor suplimentare, consumul de grăsimi trans a crescut semnificativ grăsimea de pe burtă.

Astfel, problema poate fi tipul de grăsime, mai degrabă decât cantitatea de grăsime.

De fapt, un studiu observațional care a analizat dietele a 41.518 femei pe parcursul a opt ani a constatat că o creștere a consumului de grăsimi trans cu 1% a dus la o creștere în greutate de 0,54 kg la femeile cu greutate normală.

În rândul femeilor care erau supraponderale, o creștere cu 1% a aportului de grăsimi trans a dus la o creștere în greutate de 1,04 kg pe parcursul studiului.

Între timp, creșterile în consumul de grăsimi mononesaturate și polinesaturate nu au fost asociate cu creșterea în greutate.

Indiferent dacă acest lucru se datorează faptului că alimentele prăjite sunt bogate în calorii sau grăsimi trans, mai multe studii observaționale au arătat o asociere pozitivă între consumul acestora și obezitate.

Alimentele prăjite pot conține acrilamidă dăunătoare
Acrilamida este o substanță toxică care se poate forma în alimente în timpul gătitului la temperaturi înalte, cum ar fi prăjirea, prăjirea sau coacerea.

Aceasta se formează printr-o reacție chimică între zaharuri și un aminoacid numit asparagină.

Alimentele bogate în amidon, cum ar fi produsele din cartofi prăjiți și produsele de patiserie, au, de obicei, concentrații mai mari de acrilamidă.

Studiile pe animale au constatat că aceasta prezintă un risc pentru mai multe tipuri de cancer.

Cu toate acestea, majoritatea acestor studii au folosit doze foarte mari de acrilamidă, variind de 1.000-100.000 de ori mai mari decât cantitatea medie la care ar fi expuși oamenii prin alimentație.

O analiză a constatat o asociere modestă între acrilamida alimentară la om și cancerele de rinichi, endometrial și ovarian.

Citeşte aici despre alternative la prăjeli.

 

Îți ofer o carte GRATIS ♡ Am trimis peste 35.000 în ultimele zile!


Mă citești și-ți mulțumesc pentru asta. Chiar dacă primești atât de multe informații utile de la mine, care au o muncă uriașă în spate, iar proiectul nu are nicio formă de monetizare (donații, patreon, reclame), să știi că tot eu plusez: îți ofer GRATUIT cartea Medicina povestită pe înțelesul tuturor. Tot ce trebuie să faci este să dai click pe butonul de mai jos, să pui cartea în coș și să finalizezi comanda. Curierul rapid va ajunge la tine în 1-2 zile lucrătoare. Să te bucuri de carte!


Abonează-te la newsletterul gratuit

Întră în comunitatea dr. Vasi Rădulescu! Vei primi pe email sfaturi, recomandări, materiale ample despre sănătate și cum să trăiești o viață mai bună, toate oferite gratuit.

Mulțumesc pentru interes! Verifică emailul tău activ (inclusiv folderele spam sau promoții)

Something went wrong.

Osman Alexandra

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are makes.

Send this to a friend