Cum dăunează alimentele foarte procesate memoriei în creierul îmbătrânit


Dă mai departe acest articol pentru a construi împreună o comunitate sănătoasă.

Un nou studiu a constatat că patru săptămâni de dietă cu alimente foarte procesate au dus la un răspuns inflamator puternic în creierul șobolanilor îmbătrâniți, răspuns însoțit de semne comportamentale de pierdere a memoriei.

De asemenea, cercetătorii au descoperit că suplimentarea dietei procesate cu acidul gras omega-3 DHA a prevenit problemele de memorie și a redus aproape în totalitate efectele inflamatorii la șobolanii în vârstă.

Neuroinflamarea și problemele cognitive nu au fost detectate la șobolanii adulți tineri care au consumat dieta procesată.

Dieta studiată a imitat alimentele umane gata de consum care sunt adesea ambalate pentru a avea o durată de valabilitate lungă, cum ar fi chipsurile de cartofi și alte gustări, mâncărurile congelate, cum ar fi pastele și pizza, și mezelurile care conțin conservanți.

Dietele foarte procesate sunt, de asemenea, asociate cu obezitatea și cu diabetul de tip 2, ceea ce sugerează că consumatorii în vârstă ar putea dori să reducă consumul de alimente convenabile și să adauge în dieta lor alimente bogate în DHA, cum ar fi somonul, spun cercetătorii – mai ales având în vedere că daunele aduse creierului îmbătrânit în acest studiu au fost evidente în doar patru săptămâni.

“Faptul că observăm aceste efecte atât de repede este puțin alarmant”, a declarat autorul principal al studiului, Ruth Barrientos, cercetător în cadrul Institutului de Cercetare în Medicină Comportamentală de la Universitatea de Stat din Ohio și profesor asociat de psihiatrie și sănătate comportamentală.

“Aceste constatări indică faptul că consumul unei diete procesate poate produce deficite de memorie semnificative și abrupte – iar la populația în curs de îmbătrânire, declinul rapid al memoriei are o probabilitate mai mare de a progresa în boli neurodegenerative, cum ar fi boala Alzheimer”. Fiind conștienți de acest lucru, poate că putem limita alimentele procesate din alimentația noastră și putem crește consumul de alimente bogate în acidul gras omega-3 DHA pentru a preveni sau a încetini această progresie.”

Cercetarea este publicată în revista Brain, Behavior, and Immunity.

Laboratorul lui Barrientos studiază modul în care evenimentele din viața de zi cu zi – cum ar fi o intervenție chirurgicală, o infecție sau, în acest caz, o dietă nesănătoasă – ar putea declanșa inflamația în creierul îmbătrânit, cu un accent specific pe regiunile hipocampusului și amigdalei. Această lucrare se bazează pe cercetările sale anterioare care sugerează că o dietă bogată în grăsimi pe termen scurt poate duce la pierderea memoriei și la inflamarea creierului la animalele mai în vârstă și că nivelurile de DHA sunt mai scăzute în hipocampul și amigdala creierului de șobolan îmbătrânit.

DHA, sau acidul docosahexaenoic, este un acid gras omega-3 care este prezent împreună cu acidul eicosapentaenoic (EPA) în pește și alte fructe de mare. Printre multiplele funcții ale DHA în creier se numără un rol în respingerea unui răspuns inflamator – acesta este primul studiu privind capacitatea sa de a acționa împotriva inflamației cerebrale provocate de o dietă procesată.

Echipa de cercetători a repartizat la întâmplare șobolani masculi în vârstă de 3 luni și 24 de luni la hrana normală (32% calorii din proteine, 54% din carbohidrați complecși pe bază de grâu și 14% din grăsimi), la o dietă foarte procesată (19,6% din calorii din proteine, 63,3% din carbohidrați rafinați – amidon de porumb, maltodextrină și zaharoză – și 17,1% din grăsimi), sau la aceeași dietă procesată suplimentată cu DHA.

Activarea genelor legate de o puternică proteină proinflamatorie și de alți markeri ai inflamației a fost semnificativ ridicată în hipocampul și amigdala șobolanilor mai în vârstă care au mâncat doar dieta procesată, în comparație cu șobolanii tineri care au urmat orice dietă și cu șobolanii în vârstă care au mâncat alimente procesate suplimentate cu DHA.

Șobolanii în vârstă care au urmat dieta procesată au prezentat, de asemenea, semne de pierdere a memoriei în experimentele comportamentale care nu erau evidente la șobolanii tineri. Aceștia au uitat că au petrecut timp într-un spațiu necunoscut în câteva zile, un semn de probleme cu memoria contextuală în hipocampus, și nu au prezentat un comportament de anticipare a fricii la un indiciu de pericol, ceea ce a sugerat că existau anomalii în amigdală.

“Amigdala la om a fost implicată în amintirile asociate cu evenimente emoționale – care produc frică și anxietate. Dacă această regiune a creierului este disfuncțională, indicii care prezic pericolul pot fi ratați și ar putea duce la decizii greșite”, a declarat Barrientos.

Rezultatele au arătat, de asemenea, că suplimentarea cu DHA a dietelor cu alimente procesate consumate de șobolanii mai în vârstă a prevenit în mod eficient răspunsul inflamator ridicat din creier, precum și semnele comportamentale de pierdere a memoriei.

Cercetătorii nu cunosc doza exactă de DHA – sau caloriile și substanțele nutritive precise – ingerate de animale, care au avut toate acces nelimitat la hrană. Ambele grupe de vârstă au câștigat o cantitate semnificativă de greutate cu dieta procesată, animalele bătrâne câștigând semnificativ mai mult decât cele tinere. Suplimentarea cu DHA nu a avut niciun efect preventiv asupra creșterii în greutate asociate cu consumul de alimente foarte procesate.

Aceasta a fost o constatare cheie: Barrientos a avertizat împotriva interpretării rezultatelor ca o licență pentru consumatori de a se înfrupta din alimente procesate, atâta timp cât iau un supliment de DHA. Un pariu mai bun pentru a preveni multiplele efecte negative ale alimentelor foarte rafinate ar fi concentrarea pe îmbunătățirea generală a dietei, a spus ea.

“Acestea sunt tipurile de diete care sunt promovate ca fiind sărace în grăsimi, dar sunt foarte procesate. Nu au fibre și au carbohidrați rafinați care sunt, de asemenea, cunoscuți ca carbohidrați de calitate scăzută”, a spus ea. “Oamenii care sunt obișnuiți să se uite la informațiile nutriționale trebuie să fie atenți la fibrele și la calitatea carbohidraților. Acest studiu arată cu adevărat că aceste lucruri sunt importante”.

Această cercetare a fost susținută de Institutul Național pentru Îmbătrânire, de Institutul Național de Cercetare Dentară și Craniofacială și de Centrul de Cercetare și Dezvoltare Agricolă din Ohio. Printre coautori se numără Michael Butler, Nicholas Deems, Stephanie Muscat și Martha Belury de la Ohio State și Christopher Butt de la Inotiv Inc. din Boulder, Colorado.

Sursa

 

Îți ofer o carte GRATIS ♡ Am trimis peste 50.000 în ultimele zile!


Mă citești și-ți mulțumesc pentru asta. Chiar dacă primești atât de multe informații utile de la mine, care au o muncă uriașă în spate, iar proiectul nu are nicio formă de monetizare (donații, patreon, reclame), să știi că tot eu plusez: îți ofer GRATUIT cartea Medicina povestită pe înțelesul tuturor. Tot ce trebuie să faci este să dai click pe butonul de mai jos, să pui cartea în coș și să finalizezi comanda. Curierul rapid va ajunge la tine în 1-2 zile lucrătoare. Să te bucuri de carte!

Abonează-te la newsletterul gratuit

Întră în comunitatea dr. Vasi Rădulescu! Vei primi pe email sfaturi, recomandări, materiale ample despre sănătate și cum să trăiești o viață mai bună, toate oferite gratuit.

Mulțumesc pentru interes! Verifică emailul tău activ (inclusiv folderele spam sau promoții)

Something went wrong.

Lixandru Roxana

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are makes.

🔥 ULTIMA ȘANSĂ! 🔥

Suntem la ultimul tiraj în care această carte este oferită la 0 lei în loc de 55. Profită de ocazie și ia cea mai populară carte care te învață cum să-ți menții sănătatea! Peste 100.000 de oameni au luat-o deja Gratis!


Send this to a friend