De ce ne îngrăşăm după ce ţinem o dietă?


Dă mai departe acest articol pentru a construi împreună o comunitate sănătoasă.

În practică, însă, slăbitul este foarte dificil și nu mulți oameni reușesc. De fapt, dați-mi voie să reformulez puțin acest lucru – oamenii pot pierde inițial în greutate prin restricționarea aportului alimentar, dar această greutate este recuperată rapid, ceea ce îi face uneori pe oameni să devină mai graşi decât erau la începutul călătoriei lor de pierdere în greutate. Acest lucru este numit “dieta yo-yo” și, pentru a înțelege de ce dietele eșuează și de ce acest lucru poate alimenta epidemia de obezitate cu care se luptă în prezent societatea noastră, trebuie să facem un pas înapoi pentru a examina cauzele obezității în primul rând.

Unii oameni cred că criza obezității este cauzată de mediul nostru obezogen, o lume în care mâncarea este mereu prezentă și în care suntem încurajați și stimulați în mod continuu să mâncăm mai multe produse de slabă calitate și densitate energetică. Preferința noastră pentru grăsimi și zahăr în detrimentul fructelor și legumelor este înrădăcinată în genele noastre, ceea ce le-a oferit strămoșilor noștri un avantaj evolutiv într-o lume în care hrana era rară. Cu toate acestea, simplul fapt de a avea acces la cantități potențial nelimitate de alimente nu explică pe deplin criza obezității.

Și chiar dacă creierul nostru ne încurajează să consumăm alimente bogate în calorii pentru a ne “ajuta” să supraviețuim, dintr-o perspectivă evoluționistă, nu are sens că genele noastre să fie orientate spre acumularea a cât mai multă grăsime. Purtarea unei greutăți excesive poate fi benefică pentru oameni și animale, în ceea ce privește asigurarea unui tampon împotriva înfometării, dar, de asemenea, crește necesarul de energie și limitează mișcarea, ceea ce înseamnă că organismul riscă să cadă pradă prădătorilor săi. Stocarea unei cantități mai mari de grăsime ca răspuns la accesul limitat la hrană a fost denumită “ipoteza asigurării”.

Dar de ce luăm în considerare ipoteza asigurării atunci când vorbim despre creșterea în greutate indusă de dietă? Pentru că cercetătorii speculează că ținutul unei diete, adică restricționarea aportului alimentar pentru perioade prelungite de timp și pierderea în greutate asociată, acționează ca un declanșator de “dificultăți economice” pentru creier. Nu ai prea multă mâncare pe parcursul zilei, începi să slăbești și creierul tău o ia razna. Creierul nostru este incapabil să facă diferența între pierderea intenționată de greutate și pierderea de greutate rezultată dintr-o lipsă reală de resurse. Pentru corpul nostru, pierderea în greutate este un proces traumatizant, un strigăt disperat de “dacă mai continuă așa, vei muri de foame!”. Înzestrați cu cunoștințele de la începutul acestui articol, puteți vedea ce se întâmplă în continuare: creierul detectează o amenințare la adresa rezervei sale de hrană, ne angrenează nevoia de a ingera alimente bogate în calorii, suntem înconjurați de aceste tentații și, în cele din urmă, cedăm, făcând exact ceea ce creierul nostru ne încurajează să facem – să recăpătăm greutatea pierdută.

Biologia din spatele acestui fenomen este ușor complexă. În primul rând, creierul nostru are ceva ce se numește un “punct de referință al greutății”, adică greutatea pe care creierul nostru o percepe ca fiind ideală pentru noi. Acesta este motivul pentru care nu vedeți fluctuații mari ale greutății dumneavoastră de zi cu zi – o salată nu vă va face să slăbiți și un burger nu vă va face să vă îngrășați – creierul nostru încearcă întotdeauna să ne readucă la greutatea noastră de referință. Persoanele supraponderale sau obeze au un punct de referință al greutății deplasat sau anormal – la un moment dat, toate caloriile suplimentare pe care le-au ingerat au dus la creșterea în greutate, care a rămas suficient de mult timp pentru ca creierul să o accepte ca fiind noul punct de referință al greutății. Atunci când slăbești, există o neconcordanță între greutatea ta reală și greutatea dorită de creierul tău – astfel încât creierul tău desfășoară o armă secretă împotriva ta: hormonii. Hormonii cheie implicați în alimentație sunt leptina și grelina – leptina vă ajută să vă simțiți sătul, iar grelina este responsabilă de senzația de foame. Atunci când slăbești, se produce mai puțină leptină și crește producția de grelină. Așadar, alimentele pe care le consumați nu vă fac să vă simțiți la fel de sătul ca înainte de începerea dietei și vă simțiți tot timpul flămând. De asemenea, corpul dumneavoastră arde acum mult mai puține calorii decât ar fi făcut-o, comparativ cu cazul în care nu ați fi slăbit niciodată (termogeneză adaptativă), pentru a vă ajuta să nu slăbiți (mulțumesc organismului). Corpul tău face tot ce poate pentru a opri pierderea în greutate și pentru a te readuce la greutatea inițială (sau mai mare). Ceea ce este înfricoșător este că aceste modificări biologice persistă pentru o perioadă foarte lungă de timp. Chiar dacă încercați doar să vă mențineți noua dvs. greutate mai mică, cercetările sugerează că aceste schimbări durează un an sau chiar șase ani.

Oricât de contraintuitiv ar părea, dietele sunt unul dintre cele mai proaste instrumente pentru a pierde în greutate. Atunci când ne restricționăm aportul de alimente, corpul nostru crede că trecem printr-o penurie de alimente și ne orientează spre a mânca mai mult, ceea ce duce la recuperarea rapidă a oricărei greutăți pierdute și, uneori, la o revenire la o greutate mai mare decât înainte de începerea dietei. Pentru o perioadă considerabilă de timp după dietă, metabolismul nostru încetinește pentru a conservă energia, iar hormonii noștri ne fac să fim mai puțin sătui după ce mâncăm, astfel încât ne simțim în general mai înfometați. Dar există oameni care, în ciuda tuturor acestor obstacole, reușesc să slăbească și să se mențină, așa că nu toate speranțele sunt pierdute. Următorul meu articol va discuta despre cum putem lupta împotriva creșterii în greutate induse de dietă și cum putem maximiza șansele de a ne menține în formă în perioada de după dietă.

Sursa.

 

Îți ofer o carte GRATIS ♡ Am trimis peste 50.000 în ultimele zile!


Mă citești și-ți mulțumesc pentru asta. Chiar dacă primești atât de multe informații utile de la mine, care au o muncă uriașă în spate, iar proiectul nu are nicio formă de monetizare (donații, patreon, reclame), să știi că tot eu plusez: îți ofer GRATUIT cartea Medicina povestită pe înțelesul tuturor. Tot ce trebuie să faci este să dai click pe butonul de mai jos, să pui cartea în coș și să finalizezi comanda. Curierul rapid va ajunge la tine în 1-2 zile lucrătoare. Să te bucuri de carte!

Abonează-te la newsletterul gratuit

Întră în comunitatea dr. Vasi Rădulescu! Vei primi pe email sfaturi, recomandări, materiale ample despre sănătate și cum să trăiești o viață mai bună, toate oferite gratuit.

Mulțumesc pentru interes! Verifică emailul tău activ (inclusiv folderele spam sau promoții)

Something went wrong.

Tags: dieta

Osman Alexandra

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are makes.

🔥 ULTIMA ȘANSĂ! 🔥

Suntem la ultimul tiraj în care această carte este oferită la 0 lei în loc de 55. Profită de ocazie și ia cea mai populară carte care te învață cum să-ți menții sănătatea! Peste 100.000 de oameni au luat-o deja Gratis!


Send this to a friend