Depresia și insomnia: tratamente clinice pentru o comorbiditate comună


Dă mai departe acest articol pentru a construi împreună o comunitate sănătoasă.

Somnul și starea de spirit sunt strâns legate prin asocieri bidirecționale. Într-adevăr, o noapte de somn de proastă calitate sau întreruptă poate duce la sentimente de letargie, oboseală și dispoziție proastă în ziua următoare. Pe de altă parte, o stare de depresie poate duce la mai mult timp petrecut în pat, stând treaz, încercând să adoarmă, însoțit de sentimente de frustrare, îngrijorare și perturbarea suplimentară a somnului.

Cercetător postdoctoral la Institutul Adelaide pentru sănătatea somnului
Având în vedere aceste relații puternice între somn și starea de spirit, nu este surprinzător faptul că insomnia și depresia apar frecvent împreună. De exemplu, până la 90% dintre persoanele cu depresie se confruntă cu probleme de somn, iar până la 50% dintre persoanele cu insomnie raportează stări depresive. Într-adevăr, insomnia este unul dintre simptomele principale de diagnosticare a depresiei, iar starea de spirit proastă este frecvent inclusă printre criteriile de diagnosticare a “tulburării funcționale în timpul zilei” pentru insomnia cronică.

Insomnia și depresia care coexistă în același timp duc la o morbiditate semnificativă pentru pacienți și la decizii dificile de diagnostic și tratament pentru clinicieni. Relațiile bidirecționale dintre somn și sănătatea mintală pot face dificilă determinarea celei mai adecvate abordări terapeutice atunci când un pacient prezintă ambele afecțiuni. Prin urmare, este important să se ia în considerare comorbiditatea ridicată, consecințele și abordările de gestionare a insomniei și depresiei concomitente.

Insomnia este cea mai frecventă tulburare de somn, caracterizată prin dificultăți de adormire, de menținere a somnului și/sau treziri timpurii în timpul nopții și afectarea asociată a sentimentelor sau a funcțiilor din timpul zilei. Aproximativ 50% dintre adulți raportează simptome acute (pe termen scurt) de insomnie, iar 10-15% dintre adulți îndeplinesc criteriile de diagnostic pentru “tulburare de insomnie cronică” (care durează cel puțin trei luni). Insomnia cronică este asociată cu o sănătate mintală și o calitate a vieții reduse și generează costuri economice substanțiale prin utilizarea asistenței medicale și reducerea productivității.

Din punct de vedere istoric, atunci când insomnia a apărut în prezența altor probleme de sănătate fizică și mentală, aceasta a fost conceptualizată ca un ‘simptom secundar’. Această poziție presupune că nu prea are rost să se trateze în mod direct dificultățile de somn, deoarece afecțiunea comorbidă le-ar face să reapară la scurt timp după tratament. În plus, se presupune că gestionarea cu succes a afecțiunii “primare” (de exemplu, depresia) ar atenua problema insomniei.

Cu toate acestea, un număr mare de dovezi din ultimele două decenii contestă această conceptualizare învechită a “insomniei secundare”. Acum se știe că insomnia este unul dintre cei mai consecvenți factori de risc pentru apariția unei viitoare depresii, că insomnia și depresia împărtășesc relații bidirecționale, că insomnia netratată poate contribui la recidiva depresiei după tratament și că tratamentul țintit al tulburărilor de insomnie îmbunătățește, de asemenea, sănătatea mintală.

În consecință, este important să se sporească disponibilitatea opțiunilor de diagnostic și tratament al insomniei pentru persoanele cu și fără probleme de sănătate mintală comorbide și pentru clinicieni să ia în considerare abordări de evaluare și tratament țintite atât pentru insomnie, cât și pentru depresie atunci când acestea coexistă.

Insomnia este adesea o afecțiune independentă și cronică


Deși insomnia pe termen scurt poate rezulta inițial din alte probleme de sănătate mintală și fizică (de exemplu, depresie, durere etc.), simptomele insomniei pot dezvolta rapid o independență funcțională față de aceste cauze inițiale. Insomnia poate deveni o afecțiune care se autoperpetuează, menținută de mecanisme cognitive, comportamentale și fiziologice subiacente specifice insomniei. De exemplu, este obișnuit ca persoanele cu simptome acute de insomnie să prelungească timpul pe care îl petrec în pat pentru a dobândi mai mult somn. Cu toate acestea, acest lucru are ca rezultat, mai frecvent, prelungirea timpului petrecut treaz în pat.

Să presupunem că somnul a devenit deja o sursă de anxietate sau de frustrare. În acest caz, acest lucru are ca rezultat o cantitate crescută de timp petrecut în pat, simțindu-se îngrijorat, frustrat sau enervat de încercările eșuate de a dormi și de preocupările legate de efectele potențiale ale somnului pierdut asupra funcționării în timpul zilei. În repetate ocazii, se poate forma rapid o relație condiționată prin care rutina din dormitor sau mediul din dormitor poate deveni declanșatorul acestui răspuns fiziologic și cognitiv de excitare. Unele comportamente, cum ar fi anularea activităților din timpul zilei sau ațipirea în timpul zilei, pot exacerba și mai mult dificultățile de somn. În acest scenariu, simptomele insomniei persistă chiar și după ce factorul precipitant inițial este tratat sau se diminuează (de exemplu, depresia, durerea).

Nopțile multiple de somn întrerupt sau întrerupt și timpul petrecut treaz cu sentimentul de frustrare sau îngrijorare pot cauza afectarea senzației și funcționării în timpul zilei și pot reduce treptat calitatea vieții. Din acest motiv, insomnia care coexistă cu alte probleme de sănătate fizică și mentală ar trebui conceptualizată ca o afecțiune “comorbidă” independentă din punct de vedere funcțional.

Tratamentele pentru insomnie sunt eficiente în prezența depresiei, anxietății și stresului comorbide


Terapia cognitiv-comportamentală pentru insomnie (CBTi) este cel mai eficient și recomandat tratament de primă linie pentru insomnie. Deși medicamentele sedativ-hipnotice (de exemplu, benzodiazepinele) au ca rezultat îmbunătățiri acute ale somnului, acestea nu sunt recomandate ca abordare pe termen lung pentru gestionarea insomniei din cauza potențialului de efecte secundare negative, dependență și simptome de sevraj. CBTi este o terapie cu mai multe componente care vizează identificarea și țintirea cauzelor care stau la baza insomniei. În timp ce medicamentele sedativ-hipnotice determină o ameliorare rapidă a simptomelor insomniei, CBTi are ca rezultat îmbunătățiri graduale susținute mult timp după încheierea tratamentului. CBTi include în mod obișnuit între patru și opt ședințe săptămânale/foarte săptămânale, efectuate de un terapeut calificat, în persoană, prin intermediul serviciilor de telesănătate sau în cadrul unor grupuri mici. Programele CBTi au fost, de asemenea, adaptate la materiale de auto-ghidare online sau de lectură.

Am folosit recent date dintr-un eșantion mare de pacienți cu insomnie cronică gestionați într-o clinică specializată în insomnie de la Institutul pentru Sănătatea Somnului din Adelaide pentru a investiga eficacitatea CBTi la pacienții cu diferite niveluri de depresie, anxietate și simptome de stres. Aproximativ 50% dintre cei 455 de pacienți au raportat cel puțin simptome depresive ușoare înainte de tratament. Au existat reduceri mari și susținute ale insomniei în urma CBTi și nu au existat diferențe în ceea ce privește ameliorarea insomniei între pacienții care au început tratamentul cu simptome de depresie scăzute, moderate și severe.

Tratarea insomniei îmbunătățește simptomele depresiei


Meta-analizele au raportat că programele CBTi (inclusiv programele online autoghidate) îmbunătățesc insomnia, depresia și simptomele de anxietate la pacienții cu insomnie și probleme de sănătate mintală co-ocurente. Acest lucru sugerează că tratarea simptomelor de insomnie poate fi o opțiune de tratament utilă la pacienții care prezintă insomnie și depresie comorbide, care poate fi utilizată în plus față de tratamentele specifice pentru problemele de sănătate mintală.

Îmbunătățirea accesului la tratamentul comportamental al insomniei


Este important să se sporească accesul la terapia cognitiv-comportamentală bazată pe dovezi pentru insomnie (CBTi) la nivel mondial. Deși CBTi este recomandată ca fiind cel mai eficient tratament de primă linie pentru insomnie, puțini profesioniști din domeniul sănătății au o pregătire și o expertiză specifică în ceea ce privește administrarea CBTi. Timp de cinci ani consecutivi, raportul RACGP Health of the Nation a constatat că problemele psihologice, inclusiv tulburările de somn și depresia, sunt cele mai frecvente motive pentru care oamenii se prezintă la un medic generalist. Prin urmare, este important să se ofere medicilor generaliști informații, instrumente de evaluare, tratament și opțiuni de trimitere pentru a gestiona depresia și insomnia care coexistă.

Departamentul de Sănătate a confirmat recent că medicii generaliști pot trimite pacienții cu insomnie la un psiholog cu un Plan de tratament pentru sănătate mintală. Există o mare oportunitate de a oferi o formare suplimentară psihologilor existenți și studenților postuniversitari în psihologie în ceea ce privește furnizarea CBTi. În plus, medicii de familie interesați pot, de asemenea, să ofere un tratament comportamental scurt pentru insomnie în timpul a patru sau cinci consultații săptămânale/la două săptămâni ale medicului de familie. Există, de asemenea, programe online de tratament al insomniei bazate pe dovezi disponibile în Australia, inclusiv un studiu actual al Sleepio (dezvoltat în Marea Britanie), un program de insomnie de patru ședințe oferit prin intermediul This Way Up (Managing Insomnia) și un program online de tratament al insomniei prin mindfulness (A Mindful Way).

Sursa

 

Îți ofer o carte GRATIS ♡ Am trimis peste 50.000 în ultimele zile!


Mă citești și-ți mulțumesc pentru asta. Chiar dacă primești atât de multe informații utile de la mine, care au o muncă uriașă în spate, iar proiectul nu are nicio formă de monetizare (donații, patreon, reclame), să știi că tot eu plusez: îți ofer GRATUIT cartea Medicina povestită pe înțelesul tuturor. Tot ce trebuie să faci este să dai click pe butonul de mai jos, să pui cartea în coș și să finalizezi comanda. Curierul rapid va ajunge la tine în 1-2 zile lucrătoare. Să te bucuri de carte!

Abonează-te la newsletterul gratuit

Întră în comunitatea dr. Vasi Rădulescu! Vei primi pe email sfaturi, recomandări, materiale ample despre sănătate și cum să trăiești o viață mai bună, toate oferite gratuit.

Mulțumesc pentru interes! Verifică emailul tău activ (inclusiv folderele spam sau promoții)

Something went wrong.

Lixandru Roxana

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are makes.

🔥 ULTIMA ȘANSĂ! 🔥

Suntem la ultimul tiraj în care această carte este oferită la 0 lei în loc de 55. Profită de ocazie și ia cea mai populară carte care te învață cum să-ți menții sănătatea! Peste 100.000 de oameni au luat-o deja Gratis!


Send this to a friend