Descoperiri surprinzătoare despre metabolism și vârstă


Dă mai departe acest articol pentru a construi împreună o comunitate sănătoasă.

Potrivit unor descoperiri recente publicate în Science, metabolismul atinge vârful mult mai devreme în timpul vieții și încetinește mult mai târziu decât se credea până acum. Înainte de a intra în detaliile noii cercetări, să definim câțiva termeni.

Metabolismul este combinația tuturor proceselor chimice care permit unui organism să susțină viața. În cazul oamenilor, aceasta include transformarea energiei din alimente în energie pentru sarcinile de menținere a vieții, cum ar fi respirația, circulația sângelui, construirea și repararea celulelor, digerarea alimentelor și eliminarea deșeurilor.

 

CAMPANIE: Îți ofer o carte GRATIS! Ajunge la tine în 1-2 zile. Plasează o comandă!

🔥 Nu uita să-ți iei GRATIS cartea Medicina povestită pe înțelesul tuturor - campanie de educație pentru sănătate suportată de mine și menită să ducă o carte esențială în fiecare familie! Dă sfară-n țară, te rog, să atingem cât mai mulți oameni. Mulțumesc!

Cantitatea minimă de energie necesară pentru a efectua aceste procese de bază în timp ce un organism este în post și în repaus este cunoscută sub numele de rata metabolică bazală sau BMR, care poate fi calculată cu ajutorul unei varietăți de calculatoare online care iau în considerare înălțimea, greutatea, vârsta și sexul unui individ. BMR este adesea denumită rata metabolică în repaus sau RMR. Cheltuiala totală de energie (TEE) este o combinație între BMR, plus energia utilizată pentru activități fizice și energia utilizată pentru a digera alimentele (cunoscută sub numele de termogeneză alimentară). Pentru adulții sedentari, BMR reprezintă aproximativ 50% până la 70% din producția totală de energie, termogeneza alimentară 10% până la 15%, iar activitatea fizică restul de 20% până la 30%.

Știm că anumiți factori influențează cheltuielile energetice, cum ar fi vârsta, sexul, masa corporală, compoziția corporală, activitatea fizică și boala, însă cel mai recent studiu cuprinzător, care a inclus date de la persoane din întreaga lume, a dezvăluit informații surprinzătoare despre momentul în care se produc schimbările metabolismului legate de vârstă de-a lungul vieții.

Cine a participat la studiu?
La studiu au participat 6.421 de subiecți (64% femei) cu vârste cuprinse între 8 zile și 95 de ani din 29 de țări din întreaga lume.

Ce a presupus studiul?
Cercetătorii au calculat TEE la toți subiecții folosind măsurători de apă dublu marcată (standardul de aur pentru măsurarea cheltuielilor energetice). Aceștia au folosit seturi de date suplimentare, modele matematice și ajustări pentru a ține cont de diferențele de mărime corporală, vârstă și stare reproductivă. Constatările lor au evidențiat patru faze distincte de cheltuieli energetice totale și bazale ajustate de-a lungul vieții.

Care au fost concluziile studiului?
Fazele de cheltuieli energetice descrise de studiu sunt următoarele:

  • Neonatală (de la 1 lună la 1 an): Nou-născuții din prima lună de viață au avut o cheltuială energetică ajustată în funcție de mărime similară cu cea a adulților. Cheltuielile energetice au crescut rapid în primul an, atingând un vârf la 0,7 ani. Subiecții între 9 și 15 luni au avut cheltuieli energetice ajustate cu aproape 50% mai mari decât cele ale adulților.
  • Copilărie și adolescență (1 până la 20 de ani): Deși cheltuielile totale și bazale, precum și masa liberă de grăsime au continuat să crească odată cu vârsta pe parcursul copilăriei și adolescenței, cheltuielile ajustate în funcție de mărime au scăzut în mod constant pe parcursul acestei perioade. Sexul nu a avut niciun efect asupra ratei de scădere. La 20,5 ani, TEE și RMR ajustate au atins un platou la nivelul celui al adulților. De remarcat, nu a existat nicio creștere a cheltuielilor energetice totale sau bazale ajustate în timpul vârstei pubertare de la 10 la 15 ani.
  • Vârsta adultă (de la 20 la 60 de ani): Cheltuielile totale și bazale și masa fără grăsime au fost toate stabile de la 20 la 60 de ani, indiferent de sex. TEE și RMR ajustate au rămas stabile chiar și în timpul sarcinii, iar orice creștere a cheltuielilor energetice neajustate în timpul sarcinii a fost justificată de creșterea masei corporale. Punctul la care TEE ajustată a început să scadă a fost la vârsta de 63 de ani, iar pentru RMR ajustată a fost la vârsta de 46,5 ani (deși cercetătorii indică faptul că un număr mic de măsurători ale RMR le-a redus încrederea în această estimare).
  • Vârstnicii (>60 de ani): La aproximativ 60 de ani, TEE și BMR au început să scadă, împreună cu masa fără grăsime și masa de grăsime. Cu toate acestea, scăderile cheltuielilor energetice au depășit-o pe cea așteptată doar din cauza reducerii masei corporale. TEE și BMR ajustate au scăzut cu 0,7% pe an, iar pentru subiecții cu vârsta de 90 de ani și mai mult, cheltuielile totale ajustate au fost cu aproximativ 26% sub cele ale adulților de vârstă mijlocie.

Constatări suplimentare ale studiului


Autorii studiului au fost interesați de efectele activității fizice și de metabolismul specific țesuturilor (ideea că unele organe, cum ar fi creierul și ficatul, utilizează mai multă energie decât alte organe și constituie un procent mai mare din greutatea corporală la indivizii mai tineri) de-a lungul întregii vieți. Prin diverse scenarii de modelare, aceștia au stabilit că modificările legate de vârstă în ceea ce privește nivelul de activitate fizică și metabolismul specific țesuturilor contribuie la TEE la diferite vârste; în special, metabolismul specific țesuturilor ridicat la începutul vieții poate fi legat de creștere sau dezvoltare, în timp ce cheltuielile energetice reduse la vârste mai înaintate pot reflecta declinul metabolic la nivel de organ.

Care sunt punctele de luat în considerare ale acestui studiu?
Acest studiu pune la îndoială convingerile susținute anterior, conform cărora metabolismul se corelează strâns cu activitatea metabolică specifică organelor pe parcursul creșterii și dezvoltării, astfel încât este foarte ridicat în copilărie, copilărie și adolescență și scade progresiv pe parcursul vârstei adulte și bătrâneții. În schimb, autorii au observat că BMR a fost cu 30% mai mare decât ar fi de așteptat pe baza compoziției corporale și a organelor la copiii cu vârsta cuprinsă între 1 și 20 de ani și cu 20% mai mic decât se aștepta la adulții de 60 de ani și peste. Aceste abateri în ceea ce privește TEE și BMR așteptate în copilărie și la bătrânețe susțin ideea că modificările metabolice legate de vârstă pot juca un rol mai important decât le acordam până acum. Mai mult, aceste rezultate sugerează cu tărie că s-ar putea să nu mai putem da vina pentru creșterea în greutate la vârsta mijlocie pe un metabolism încetinit.

Ce pot face indivizii pentru a promova gestionarea greutății pe tot parcursul vieții?


Trebuie să recunoaștem, de asemenea, că există variații individuale în ceea ce privește cheltuielile energetice care pot afecta traiectoria greutății unei persoane sau răspunsul la strategiile de gestionare a greutății. Cu toate acestea, constatările studiului nu neagă înțelegerea noastră actuală a modului în care se poate obține și menține o greutate sănătoasă pe tot parcursul vieții. Dovezile continuă să susțină puternic

  • consumul unei diete sănătoase și echilibrate, constând în principal din alimente integrale sub formă de fructe, legume, proteine slabe și cereale integrale
  • menținerea unui stil de viață activ, cu un obiectiv de cel puțin 150 de minute de activitate fizică pe săptămână, inclusiv antrenament de forță pentru a crește sau a menține masa musculară slabă
  • obținerea unei odihne adecvate, care pentru majoritatea persoanelor reprezintă șapte până la opt ore de somn zilnic
  • gestionarea stresului prin conștientizare, meditație sau alte activități de relaxare.

Sursa

Abonează-te la newsletterul gratuit

Întră în comunitatea dr. Vasi Rădulescu! Vei primi pe email sfaturi, recomandări, materiale ample despre sănătate și cum să trăiești o viață mai bună, toate oferite gratuit.

Mulțumesc pentru interes! Verifică emailul tău activ (inclusiv folderele spam sau promoții)

Something went wrong.

Lixandru Roxana

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are makes.

Citește acest mesaj. Mai citește-l o dată! Acum ai din partea mea o carte GRATIS, plină de sfaturi de sănătate! Comand-o și ajunge la tine rapid!


Send this to a friend