Dieta săracă în carbohidrați și bogată în grăsimi saturate: Sănătoasă pentru inimă, sau mai sunt multe de învățat?


Dă mai departe acest articol pentru a construi împreună o comunitate sănătoasă.

Diferite versiuni ale dietelor cu conținut scăzut de carbohidrați au fost populare de mulți ani. Detaliile referitoare la ceea ce este permis și ceea ce nu este permis variază destul de mult, iar cantitatea de carbohidrați diferă și ea. Impresia comună este aceea a unei farfurii lipsite de pâine, paste și legume cu amidon, îngrămădite cu șuncă, carne, ouă și brânză, și poate o cantitate mică de legume și nuci. Din cauza conținutului ridicat de grăsimi saturate din aceste diete, medicii și nutriționiștii sunt îngrijorați de potențialul lor efect negativ asupra bolilor cardiovasculare.

Recent, un nou studiu publicat în American Journal of Clinical Nutrition a constatat că o dietă săracă în carbohidrați și bogată în grăsimi saturate ar putea să nu fie atât de rea pe cât ne temeam. Sună ca o veste bună, dar este chiar atât de simplu? Haideți să aruncăm o privire la ce a făcut acest studiu randomizat al dietei și ce înseamnă cu adevărat rezultatele.

Ce a implicat studiul de fapt?


Cei 164 de participanți la acest studiu au fost toți considerați supraponderali sau obezi și tocmai terminaseră un studiu de slăbire pentru a pierde 12% din greutatea corporală. Aceștia au fost repartizați aleatoriu la una dintre cele trei diete care conțineau proporții diferite de carbohidrați și grăsimi. Conținutul de proteine a fost menținut la fel (la 20% calorii) pentru toți. Ei nu intenționau să mai slăbească.

Cele trei diete au fost:

  • Scăzută în carbohidrați (20%), bogată în grăsimi (60%), grăsimile saturate cuprinzând 21% din calorii: aceasta seamănă cu o dietă tipică săracă în carbohidrați și are grăsimi saturate mult mai mari decât cele recomandate.
  • Carbohidrați moderați (40%), grăsimi moderate (40%), grăsimile saturate cuprinzând 14% din calorii: aceasta nu este departe de dieta americană tipică de 50% carbohidrați și 33% grăsimi, și este destul de asemănătoare cu o dietă mediteraneană tipică, care este ușor mai săracă în carbohidrați și mai bogată în grăsimi decât o dietă americană.
  • Cantitate mare de carbohidrați (60%), conținut scăzut de grăsimi (20%), grăsimile saturate cuprinzând 7% din calorii: aceasta respectă recomandarea din Ghidul alimentar pentru americani și este o dietă tipică bogată în carbohidrați, care include multe cereale, legume cu amidon și fructe sau sucuri.


Participanții la studiu au primit alimente pregătite pentru ei timp de 20 de săptămâni. Li s-a măsurat sângele pentru o serie de factori de risc ai bolilor cardiovasculare și, de fapt, unii markeri de risc cardiovascular s-au îmbunătățit cel mai mult în acest grup.

Cercetătorii au constatat că, la sfârșitul consumului acestor diete timp de cinci luni, grupul cu un conținut scăzut de carbohidrați, care consumase și cea mai mare cantitate de grăsimi saturate, presupus îngrijorătoare, nu avea cei mai slabi markeri de sânge pentru boli cardiovasculare. Cantitatea de colesterol bun și rău din sânge nu a fost diferită față de celelalte grupuri. De fapt, scorul de risc cardiovascular LPIR și alți doi markeri de boală (Lp(a) și adiponectina) au fost, de asemenea, cel mai bine îmbunătățiți în acest grup. Acest lucru pare să sugereze că putem merge mai departe și să nu ne facem griji cu privire la grăsimile saturate care însoțesc de obicei o dietă săracă în carbohidrați.

Ce mâncau de fapt participanții?


Din păcate, cei care urmau dieta săracă în carbohidrați nu-și îngrămădeau farfuria cu friptură și șuncă, iar cei care urmau dietele bogate în carbohidrați nu beau nelimitat sucuri. Toate cele trei diete erau bogate în alimente vegetale și sărace în alimente foarte procesate (este mai ușor să te ții de o dietă atunci când toată mâncarea este pregătită pentru tine). Chiar și grupul cu conținut scăzut de carbohidrați mânca linte, o cantitate bună de legume și destul de multe nuci.

Și, deși dieta era destul de bogată în grăsimi saturate, era, de asemenea, bogată și în grăsimi sănătoase polinesaturate și mononesaturate. Carnea era o combinație de cantități mai mari de alegeri sănătoase (somon) și o cantitate mică de alegeri nesănătoase (cârnați). În plus, aportul de fibre (la aproximativ 22 de grame/zi) a fost ușor mai mare decât aportul mediu american (18 grame/zi). În general, cu excepția grăsimilor saturate care au fost mai mari decât cele recomandate, dieta în ansamblu a fost destul de sănătoasă.

Care este mesajul pe care trebuie să-l rețineți?


Se pare că, în rândul unui grup de persoane relativ tinere și sănătoase, cantitățile mai mari de grăsimi saturate în contextul unei diete sănătoase nu par să afecteze în mod negativ anumiți markeri de risc cardiovascular pe termen scurt. Nu se știe cum ar afecta bolile reale – cum ar fi atacul de cord, accidentul vascular cerebral și diabetul – pe termen lung. Cu toate acestea, există numeroase dovezi care arată că o dietă alcătuită din alimente sănătoase și care conține cantități moderate de carbohidrați și grăsimi poate reduce riscul acestor boli.

Prevenirea bolilor este un proces pe termen lung; o dietă sănătoasă nu trebuie să fie doar eficientă, ci și suficient de flexibilă pentru ca oamenii să o respecte pe termen lung. Prin urmare, o dietă sănătoasă cu cantități moderate de carbohidrați sănătoși și grăsimi sănătoase ample poate fi cea mai ușoară cu care se poate obține o stare de sănătate bună. Dietele cu un conținut mai scăzut de carbohidrați ar putea fi promițătoare, dar sunt necesare teste suplimentare pe termen lung.

Sursa

 

CONCURS: Poți câștiga un eBook reader Kindle Oasis + Gift Card de 100$!



🔥 Intră în concurs și poți câștiga un premiu în valoare de 2.000 de lei! Vezi detaliile în pagina dedicată a concursului.

Abonează-te la newsletterul gratuit

Întră în comunitatea dr. Vasi Rădulescu! Vei primi pe email sfaturi, recomandări, materiale ample despre sănătate și cum să trăiești o viață mai bună, toate oferite gratuit.

Mulțumesc pentru interes! Verifică emailul tău activ (inclusiv folderele spam sau promoții)

Something went wrong.

Lixandru Roxana

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are makes.

Send this to a friend