Lipsa de somn afectează controlul mersului, arată un studiu


Dă mai departe acest articol pentru a construi împreună o comunitate sănătoasă.

Un somn bun poate fi greu de obținut. Dar un nou studiu a descoperit că, dacă puteți recupera somnul pierdut, chiar și pentru doar câteva ore de weekend, somnul suplimentar ar putea ajuta la reducerea stângăciei induse de oboseală, cel puțin în ceea ce privește modul în care mergeți.

Există o mulțime de dovezi care arată că somnul, și cât de mult îl primim, poate afecta cât de bine ne descurcăm în sarcini cognitive, cum ar fi rezolvarea unei probleme de matematică, purtarea unei conversații sau chiar citirea acestui articol. Mai puțin explorată este întrebarea dacă somnul influențează modul în care mergem sau desfășurăm alte activități despre care se presupune că sunt mai puțin solicitante din punct de vedere mental.

Noul studiu, realizat de cercetătorii de la MIT și de la Universitatea din São Paulo, Brazilia, raportează că mersul -; și, mai exact, cât de bine ne putem controla pasul, sau mersul -; poate fi într-adevăr afectat de lipsa somnului.

În cadrul unor experimente cu studenți voluntari, echipa a constatat că, în general, cu cât studenții dormeau mai puțin, cu atât mai puțin control aveau atunci când mergeau în timpul unui test pe bandă rulantă. În cazul studenților care au petrecut o noapte întreagă înainte de test, acest control al mersului a scăzut și mai mult.

Interesant este că, pentru cei care nu au stat treji toată noaptea înainte de test, dar care, în general, au avut un somn mai puțin ideal în timpul săptămânii, cei care au dormit în weekend au avut performanțe mai bune decât cei care nu au făcut-o.

Din punct de vedere științific, nu era clar că activități aproape automate precum mersul pe jos ar fi influențate de lipsa somnului. Am constatat, de asemenea, că compensarea somnului ar putea fi o strategie importantă. De exemplu, pentru cei care sunt lipsiți de somn în mod cronic, cum ar fi lucrătorii în schimburi, clinicienii și unii militari, dacă își construiesc o compensare regulată a somnului, ar putea avea un control mai bun asupra mersului lor.”

Hermano Krebs, cercetător științific principal, Departamentul de Inginerie Mecanică al MIT

Krebs și coautorii săi, inclusiv autorul principal Arturo Forner-Cordero de la Universitatea din São Paulo, au publicat studiul în revista Scientific Reports.

Influență cerebrală


Actul de a merge era considerat cândva un proces complet automat, care implica foarte puțin control conștient, cognitiv. Experimentele pe animale cu o bandă de alergare au sugerat că mersul pe jos părea a fi un proces automat, guvernat în principal de activitatea reflexivă, a coloanei vertebrale, mai degrabă decât de procese mai cognitive care implică creierul.

“Acesta este cazul patrupedelor, dar ideea a fost mai controversată în cazul oamenilor”, spune Krebs.

Într-adevăr, de la acele experimente, oamenii de știință, inclusiv Krebs, au arătat că actul de a merge este puțin mai implicat decât se credea cândva. În ultimul deceniu, Krebs a studiat pe larg controlul mersului și mecanica mersului, în scopul de a dezvolta strategii și robotică de asistență pentru pacienții care au suferit accidente vasculare cerebrale și alte afecțiuni care limitează mișcarea.

În experimentele anterioare, el a demonstrat, de exemplu, că subiecții sănătoși își pot ajusta mersul pentru a se potrivi cu schimbările subtile ale stimulilor vizuali, fără să-și dea seama că fac acest lucru. Aceste rezultate au sugerat că mersul implică o anumită influență subtilă, conștientă, în plus față de procesele mai automate.

În 2013, el a inițiat o colaborare cu Forner-Cordero prin intermediul unui grant din partea programului MIT-Brazil MISTI, iar echipa a început să exploreze dacă stimuli mai subtili, cum ar fi indicii auditivi, ar putea influența mersul. În aceste experimente inițiale, voluntarii au fost rugați să meargă pe o bandă de alergare în timp ce cercetătorii cântau și schimbau încet frecvența unui metronom. Voluntarii, fără să-și dea seama, își potriveau pașii cu ritmul care se schimba subtil.

“Acest lucru a sugerat că conceptul de mers ca fiind doar un proces automat nu este o poveste completă”, spune Krebs. “Există o mulțime de influențe care vin din partea creierului”.

Somnul și mersul


Forner-Cordero și Krebs au continuat să investigheze mecanica mersului și controlul motor general, în mare parte înrolând studenți voluntari în experimentele lor. Cordero a observat în special că, spre sfârșitul semestrului, când studenții se confruntau cu multiple examene și termene limită pentru proiecte, erau mai lipsiți de somn și se întâmpla să se descurce mai rău în experimentele echipei.

“Așa că am decis să acceptăm situația”, spune Forner-Cordero.

În noul lor studiu, echipa a înrolat studenți de la Universitatea din São Paulo pentru a lua parte la un experiment axat pe efectele privării de somn asupra controlului mersului.

Studenții au primit fiecare un ceas pentru a-și urmări activitatea pe parcursul a 14 zile. Aceste informații le-au oferit cercetătorilor o idee despre când și cât timp dormeau și cât timp erau activi studenții în fiecare zi. Studenții nu au primit nicio instrucțiune cu privire la cât de mult să doarmă, astfel încât cercetătorii să poată înregistra tiparele lor naturale de somn. În medie, fiecare student a dormit aproximativ șase ore pe zi, deși unii studenți au compensat, recuperând somnul în cele două weekenduri din perioada de 14 zile.

În seara dinaintea celei de-a 14-a zile, un grup de studenți a rămas treaz toată noaptea în laboratorul de somn al echipei. Acest grup a fost desemnat grupul de deprivare acută a somnului, sau SAD. În dimineața celei de-a 14-a zile, toți studenții au mers în laborator pentru a efectua un test de mers.

Fiecare student a mers pe o bandă de alergare setată la aceeași viteză, în timp ce cercetătorii au jucat un metronom. Studenții au fost rugați să țină pasul cu ritmul, în timp ce cercetătorii ridicau și scădeau încet și subtil viteza metronomului, fără a le spune studenților că fac acest lucru. Camerele de luat vederi au surprins mersul studenților și, mai exact, momentul în care călcâiul lor lovea banda de alergare, în comparație cu ritmul metronomului.

“Trebuiau să își sincronizeze lovirea călcâiului cu ritmul și am constatat că erorile erau mai mari la persoanele cu deprivare acută de somn”, spune Forner-Cordero. “Erau în afara ritmului, ratau semnale sonore și aveau performanțe, în general, mai proaste”.

Acest lucru în sine poate să nu fie în întregime surprinzător. Dar, comparând studenții care nu au petrecut o noapte albă înainte de test, cercetătorii au găsit o diferență neașteptată: Studenții care s-au descurcat ceva mai bine au fost cei care au compensat și au dormit ceva mai mult în weekend, chiar și atunci când au efectuat testul la sfârșitul săptămânii.

“Este paradoxal”, spune Forner-Cordero. “Chiar și în perioada de vârf în care majoritatea oamenilor ar fi obosiți, acest grup care a compensat s-a descurcat mai bine, ceea ce nu ne așteptam”.

“Rezultatele arată că mersul nu este un proces automat și că acesta poate fi afectat de lipsa somnului”, spune Krebs. “Ele sugerează, de asemenea, strategii de atenuare a efectelor privării de somn. În mod ideal, toată lumea ar trebui să doarmă opt ore pe noapte. Dar dacă nu putem, atunci ar trebui să compensăm cât mai mult și cât mai regulat posibil.”

Această cercetare a fost susținută, în parte, de Office of Naval Research Global.

Sursa

 

Îți ofer o carte GRATIS ♡ Am trimis peste 50.000 în ultimele zile!


Mă citești și-ți mulțumesc pentru asta. Chiar dacă primești atât de multe informații utile de la mine, care au o muncă uriașă în spate, iar proiectul nu are nicio formă de monetizare (donații, patreon, reclame), să știi că tot eu plusez: îți ofer GRATUIT cartea Medicina povestită pe înțelesul tuturor. Tot ce trebuie să faci este să dai click pe butonul de mai jos, să pui cartea în coș și să finalizezi comanda. Curierul rapid va ajunge la tine în 1-2 zile lucrătoare. Să te bucuri de carte!

Abonează-te la newsletterul gratuit

Întră în comunitatea dr. Vasi Rădulescu! Vei primi pe email sfaturi, recomandări, materiale ample despre sănătate și cum să trăiești o viață mai bună, toate oferite gratuit.

Mulțumesc pentru interes! Verifică emailul tău activ (inclusiv folderele spam sau promoții)

Something went wrong.

Lixandru Roxana

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are makes.

🔥 ULTIMA ȘANSĂ! 🔥

Suntem la ultimul tiraj în care această carte este oferită la 0 lei în loc de 55. Profită de ocazie și ia cea mai populară carte care te învață cum să-ți menții sănătatea! Peste 100.000 de oameni au luat-o deja Gratis!


Send this to a friend