Menopauza și memoria


Dă mai departe acest articol pentru a construi împreună o comunitate sănătoasă.

Până în 2050, 13,8 milioane de persoane din SUA vor avea probabil boala Alzheimer, iar două treimi dintre acestea vor fi femei. Costul economic este uluitor, deoarece se estimează că se va ridica la peste 2 trilioane de dolari. Femeile se află în epicentrul acestei probleme, deoarece amenințarea economică este deosebit de gravă pentru femei, având în vedere că acestea reprezintă un element din ce în ce mai puternic al economiei noastre globale și marea majoritate a îngrijitorilor neplătiți. Astfel, menținerea unei memorii intacte începând devreme la mijlocul vieții, odată cu trecerea la menopauză, este esențială nu numai pentru femeile însele, ci și pentru familiile lor, pentru societate și pentru sănătatea noastră economică.

Prevenția declinului memoriei începe la începutul vârstei mijlocii


Declinul capacității cognitive nu se limitează la bolile neurodegenerative, cum ar fi boala Alzheimer (AD), ci face parte, de asemenea, din îmbătrânirea sănătoasă, cu consecințe asupra calității vieții noastre. Cele mai multe studii privind îmbătrânirea și declinul cognitiv, în special studiile privind DA, încep la persoane de peste 70 de ani. Cu toate acestea, înțelegerea factorilor care apar mai devreme în viață și a modului în care aceștia influențează modificările cerebrale legate de vârstă este esențială pentru dezvoltarea de strategii de prevenire pentru una dintre provocările majore ale sănătății publice din zilele noastre.

Ce se întâmplă cu creierul femeilor în timpul tranziției spre menopauză?


Pe lângă îmbătrânirea cronologică, femeile trec printr-o îmbătrânire reproductivă la începutul vârstei mijlocii: menopauza, în timpul căreia se confruntă cu o diminuare în timp a hormonilor ovarieni, cum ar fi estradiolul, forma primară de estrogen care acționează în creier. Echipa noastră de cercetare și alții au demonstrat că estradiolul este direct legat de schimbările în performanța memoriei și de reorganizarea circuitelor noastre cerebrale care reglează funcția de memorie. Astfel, femeile și bărbații trec prin procese de îmbătrânire diferite, în special la începutul vârstei mijlocii, când îmbătrânirea reproductivă este mai critică pentru femei decât îmbătrânirea cronologică. Cu toate acestea, îmbătrânirea cognitivă este rareori considerată o problemă de sănătate a femeilor. Acest lucru este esențial, deoarece considerând că îmbătrânirea creierului începe la începutul vârstei mijlocii și înțelegând impactul menopauzei asupra creierului, va permite dezvoltarea de strategii de prevenire a pierderii memoriei pentru femei.

În medie, femeile au performanțe mai bune decât bărbații în ceea ce privește măsurarea memoriei verbale, începând încă de la vârsta post-pubertății. Cu toate acestea, avantajul femeilor în ceea ce privește performanța memoriei verbale se reduce odată cu menopauza. Multe femei raportează o creștere a uitării și “ceață cerebrală” în timpul tranziției menopauzei. Toate femeile trec în cele din urmă prin menopauză, dar există un interval mare de vârstă pentru momentul în care aceasta începe (de la sfârșitul anilor 40 până la începutul anilor 60), precum și o variație substanțială în ceea ce privește experiența femeilor cu privire la impactul acesteia.

În ultimii 15 ani, un număr tot mai mare de studii cartografiază modurile complexe în care menopauza afectează creierul și ceea ce ajută la menținerea memoriei intacte. De exemplu, menopauza poate afecta modul în care celulele cerebrale sunt generate, se conectează între ele și chiar mor, iar aceste procese au un impact asupra regiunilor cerebrale care sunt esențiale pentru memorie. Menopauza scade, de asemenea, nivelul de glucoză din creier, principalul combustibil folosit de celulele cerebrale. Creierul caută atunci alte surse metabolice pentru a furniza combustibilul necesar pentru a funcționa – adică, creierul se adaptează la un nou mediu hormonal pentru a-și menține funcționarea.

Mai mult, femeile cu alte afecțiuni medicale, cum ar fi diabetul și hipertensiunea, prezintă un risc crescut de declin cognitiv. Cercetările pentru a înțelege acest lucru se concentrează, în parte, pe modul în care creierul și corpul împărtășesc procese similare pentru a produce energie pentru a funcționa (metabolism) și pe modul în care tensiunea arterială și alte aspecte ale sistemului vascular funcționează în mod similar în creier și în corp.

Poate ajuta tratamentul de substituție hormonală?


Cercetările arată că momentul este important. Inițierea tratamentului de substituție hormonală (HR) în perimenopauză (cu aproximativ patru până la opt ani înainte de menopauză) sau la menopauză precoce poate avea efecte pozitive asupra activității cerebrale și a funcției de memorie, deși nu au fost efectuate studii sistematice de HR în timpul perimenopauzei. Inițierea HR la menopauza târzie poate avea efecte adverse asupra creierului și poate crește riscul de tulburări precum boala Alzheimer. Sunt necesare în mod critic cercetări pentru a stabili cel mai eficient moment de administrare, formula hormonală, doza, calea de administrare (de exemplu, pe cale orală sau prin plasture cutanat) și durata.

În plus, până în prezent, o mare parte din cercetările privind HR au fost efectuate la femei sănătoase și se cunosc puține informații despre impactul acesteia la femeile cu boli cronice, cum ar fi diabetul și hipertensiunea arterială. În cele din urmă, este posibil să existe diferențe în răspunsurile la femeile care prezintă un risc genetic ridicat de tulburări cerebrale, cum ar fi AD, care arată beneficii sporite pentru utilizarea HR. Cercetările ne arată că o mărime unică nu se potrivește tuturor, iar medicina de precizie este necesară pentru a identifica ce femei pot beneficia cel mai mult. Un exemplu este cel al femeilor care au suferit o extirpare bilaterală a ovarelor, în special la o vârstă fragedă, pentru care HR s-a dovedit a fi foarte benefică pentru funcția cerebrală. La unele femei, HR poate să nu fie o opțiune și ar putea fi nevoie de identificarea unor mecanisme alternative, cum ar fi concentrarea asupra nivelurilor de glucoză și a altor efecte asociate cu reglarea creierului de către estradiol.

Ce pot face femeile pentru a menține sănătatea creierului?


Există trei piloni majori pentru menținerea memoriei intacte: activitatea fizică solicitantă, activitatea cognitivă solicitantă și contactul social. Cercetările arată că primele două dintre acestea au efecte benefice directe asupra creierului, chiar și la nivelul funcției celulare. Contactul social este o altă formă de a ne menține creierul activ prin stimuli externi, experiențe noi și perspective în afara noastră. Obiceiurile alimentare (cum ar fi dieta mediteraneană sau aportul de acizi grași omega-3, cum ar fi în uleiul de pește) au avut, de asemenea, efecte benefice asupra funcției de memorie. Vestea bună este că acestea sunt obiceiuri de viață modificabile, care pot fi deosebit de importante pentru femeile cu hipertensiune sau diabet care prezintă un risc mai mare de declin cognitiv.

În cele din urmă, un somn adecvat (sugerat în prezent ca fiind de șapte ore pe noapte) este esențial pentru sănătatea creierului. Cercetările au arătat că, în timpul anumitor perioade de somn, învățarea este consolidată, adică somnul joacă un rol-cheie în stocarea și menținerea a ceea ce am învățat în timpul zilei și chiar ajută la curățarea creierului de amiloid, unul dintre markerii patologiei potențiale a bolii Alzheimer. Sunt necesare mai multe cercetări pentru a înțelege pe deplin impactul benefic al acestor factori modificabili ai stilului de viață. Cu toate acestea, momentul să începeți să îi încorporați în viața dumneavoastră este acum.

Sursa

 

Îți ofer o carte GRATIS ♡ Am trimis peste 50.000 în ultimele zile!


Mă citești și-ți mulțumesc pentru asta. Chiar dacă primești atât de multe informații utile de la mine, care au o muncă uriașă în spate, iar proiectul nu are nicio formă de monetizare (donații, patreon, reclame), să știi că tot eu plusez: îți ofer GRATUIT cartea Medicina povestită pe înțelesul tuturor. Tot ce trebuie să faci este să dai click pe butonul de mai jos, să pui cartea în coș și să finalizezi comanda. Curierul rapid va ajunge la tine în 1-2 zile lucrătoare. Să te bucuri de carte!

Abonează-te la newsletterul gratuit

Întră în comunitatea dr. Vasi Rădulescu! Vei primi pe email sfaturi, recomandări, materiale ample despre sănătate și cum să trăiești o viață mai bună, toate oferite gratuit.

Mulțumesc pentru interes! Verifică emailul tău activ (inclusiv folderele spam sau promoții)

Something went wrong.

Lixandru Roxana

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are makes.

🔥 ULTIMA ȘANSĂ! 🔥

Suntem la ultimul tiraj în care această carte este oferită la 0 lei în loc de 55. Profită de ocazie și ia cea mai populară carte care te învață cum să-ți menții sănătatea! Peste 100.000 de oameni au luat-o deja Gratis!


Send this to a friend