Poate activitatea fizică sau cognitivă să prevină demența?


Dă mai departe acest articol pentru a construi împreună o comunitate sănătoasă.

La 2 septembrie 2021, Organizația Mondială a Sănătății a estimat că peste 55 de milioane de persoane trăiesc în prezent cu demență, numărul acestora urmând să crească la 78 de milioane până în 2030 și la 139 de milioane până în 2050. Ce puteți face pentru a preveni acest lucru?? Există noi dovezi, rezultate din două studii realizate de cercetători de la Universitatea Rush din Chicago, potrivit cărora activitățile cognitive și fizice pot face o diferență reală în dezvoltarea bolii Alzheimer – cea mai frecventă cauză a demenței.

Activitatea cognitivă și vârsta de apariție a bolii Alzheimer


În primul studiu, anchetatorii au cerut celor 1.903 persoane în vârstă fără demență din cadrul Rush Memory and Aging Project să raporteze cât de des participau la activități de stimulare cognitivă. Aceste persoane erau în proporție de 75% femei, 89% albe și de origine non-latină și aveau un venit mediu cuprins între 35.000 și 49.999 de dolari. Activitățile de stimulare cognitivă măsurate au fost cât de des au petrecut citind, vizitând o bibliotecă, citind ziare, citind reviste, citind cărți, scriind scrisori și jucând jocuri (cum ar fi dame sau alte jocuri de societate, cărți, puzzle-uri etc.). Pe parcursul a aproximativ șapte ani, cercetătorii au constatat că 457 de persoane au fost diagnosticate clinic cu boala Alzheimer. Este important de remarcat faptul că acele persoane cu un nivel ridicat de activitate cognitivă (primele 10%) au dezvoltat Alzheimer la o vârstă medie de 93,6 ani – cu cinci ani mai târziu decât persoanele cu un nivel scăzut de activitate cognitivă (ultimele 10%), care au dezvoltat boala la o vârstă medie de 88,6 ani.

Acest studiu a controlat educația, activitatea cognitivă, activitatea socială și singurătatea. Ei au căutat, de asemenea, “cauzalitatea inversă” – adică dacă rezultatul lor se datorează posibilității ca acele persoane care aveau deja Alzheimer în stadii incipiente (modificările care pot fi observate la microscop) să fi încetat să mai participe la activități cognitive cu câțiva ani înainte de a fi diagnosticate. Datele patologice de la autopsie au fost disponibile pentru 695 dintre cele 1.903 persoane. Autorii au concluzionat că un stil de viață activ din punct de vedere cognitiv la bătrânețe poate stimula rezerva cognitivă, întârziind apariția bolii Alzheimer clinice cu până la cinci ani.

Activitatea fizică și ritmul declinului cognitiv

În cel de-al doilea studiu, un alt grup de cercetători a examinat activitatea fizică, concentrația totală de proteina “tau” din sânge (un marker al patologiei Alzheimer) și funcția cognitivă la 1.159 de participanți la Chicago Health and Aging Project. Aceste persoane erau în proporție de 63% femei, 60% afro-americani și, în medie, aveau 77 de ani. Dintre participanți, 31% au raportat o activitate fizică mică sau deloc, 34,5% au raportat o activitate fizică medie (mai puțin de 150 de minute/săptămână, în medie 62,5 minute/săptămână) și 34,5% au raportat o activitate fizică ridicată (cel puțin 150 de minute/săptămână, în medie 327,5 minute/săptămână). Rezultatele au arătat că, indiferent dacă indivizii aveau niveluri ridicate sau scăzute de proteina “tau” în sânge, creșterea activității fizice a fost asociată cu o rată mai lentă a declinului cognitiv.

Preia controlul asupra destinului tău cognitiv


Aceste studii sunt importante deoarece arată că, în ciuda unei cantități echivalente de modificări tip Alzheimer (măsurate la autopsie în primul studiu și prin sânge în cel de-al doilea), persoanele care au fost mai active din punct de vedere cognitiv și fizic au reușit să întârzie diagnosticul clinic al bolii Alzheimer și declinul cognitiv. Acest lucru înseamnă că, chiar dacă aveți probabilitatea, din cauza antecedentelor familiale – sau a ghinionului – de a dezvolta boala Alzheimer la un moment dat în viață, puteți întârzia apariția bolii rămânând activ din punct de vedere cognitiv și fizic, și puteți începe la orice vârstă. Așadar, intensificați-vă activitățile cognitive, creșteți activitățile fizice, implicați-vă într-un stil de viață sănătos pentru creier și preluați astăzi controlul asupra destinului dumneavoastră cognitiv!

Sursa

 

Îți ofer o carte GRATIS ♡


Mă citești și-ți mulțumesc pentru asta. Chiar dacă primești atât de multe informații utile de la mine, care au o muncă uriașă în spate, iar proiectul nu are nicio formă de monetizare (donații, patreon, reclame), să știi că tot eu plusez: îți ofer GRATUIT cartea Medicina povestită pe înțelesul tuturor. Tot ce trebuie să faci este să dai click pe butonul de mai jos, să pus cartea în coș și să finalizezi comanda. Curierul rapid va ajunge la tine în 1-2 zile lucrătoare. Să te bucuri de carte!


Abonează-te la newsletterul gratuit

Întră în comunitatea dr. Vasi Rădulescu! Vei primi pe email sfaturi, recomandări, materiale ample despre sănătate și cum să trăiești o viață mai bună, toate oferite gratuit.

Mulțumesc pentru interes! Verifică emailul tău activ (inclusiv folderele spam sau promoții)

Something went wrong.

Lixandru Roxana

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are makes.

Send this to a friend