Pot ochelarii care blochează lumina albastră să vă îmbunătățească somnul?


Dă mai departe acest articol pentru a construi împreună o comunitate sănătoasă.

Recent, fratele meu a spus că doarme mai bine de când și-a luat ochelari noi cu filtru de lumină albastră. El poartă ochelarii mai ales pentru a citi ecranele (atât pe calculator, cât și pe smartphone) în timpul zilei, în timp ce este la serviciu. Așa că am fost intrigată, dar puțin sceptică: ar putea utilizarea în timpul zilei a ochelarilor cu filtru de lumină albastră să facă o diferență în ceea ce privește cât de bine a dormit? Cum, când și de ce ne afectează lumina albastră părea să fie întrebări bune de pus unui expert înainte de a decide dacă acei ochelari m-ar putea ajuta și pe mine.

Ce este lumina albastră?


Lumina vizibilă include un scurt segment de lungimi de undă strecurate în spectrul radiațiilor electromagnetice. Împreună, lungimile de undă ale luminii vizibile captate de ochii noștri sunt traduse în lumină albă de către creierul nostru.

Poate vă amintiți că ați privit printr-o prismă pentru a transforma lungimile de undă care alcătuiesc lumina albă într-un curcubeu de culori. La un capăt al acestui curcubeu, lumina albastră se nuanțează spre violet. Lumina soarelui are o mulțime de lumină la toate lungimile de undă vizibile.

Măsurate în nanometri (nm), lungimile de undă ale luminii vizibile variază între 400 și 700 nm. Lungimile de undă ale luminii albastre se situează între aproximativ 450 și 495 nm. Iar diferitele felii de lungimi de undă ale luminii albastre au efecte diferite asupra corpului nostru, inclusiv asupra somnului și vigilenței.

Cum ne afectează lumina corpul?


Pe lângă faptul că ne ajută să vedem, lumina are, de asemenea, efecte non-vizuale asupra corpului, spune Dr. Steven Lockley, un neuroștiințific la Divizia de Somn și Tulburări Circadiane de la Spitalul Brigham and Women’s afiliat la Harvard.

Ceasul circadian de 24 de ore din creier reglează ciclurile de somn și de veghe, activitatea hormonală, alimentația și digestia și alte procese importante din organism. “Fotoreceptorii speciali din ochi detectează lumina pentru a ne controla ritmurile circadiene”, spune el. Aceste celule conțin un fotopigment nevăzut numit melanopsină, care este cel mai sensibil la lumina de 480 nm, la capătul albastru-verde al spectrului de lumină vizibilă. Alți fotoreceptori vizuali, numiți conuri, ne permit să vedem lungimi de undă și mai scurte de lumină albastru-violet, la aproximativ 450 nm.

Cum poate lumina albastră să afecteze somnul?


În timpul zilei, lumina îmbogățită cu albastru este de dorit, deoarece ajută la sincronizarea ceasurilor noastre circadiene la o zi de 24 de ore. Așadar, expunerea la un ciclu regulat de lumină și întuneric este vitală pentru a obține și menține un somn bun.

Stimularea de către anumite lungimi de undă de lumină albastră ne ajută să rămânem în alertă, fie că aceasta provine de la o sursă naturală, cum ar fi soarele în timpul zilei, sau de la dispozitive electronice care emit lumină albastră. În timp ce stimularea este utilă în timpul zilei, noaptea aceasta poate interfera cu somnul. Expunerea la lumina albastră seara – de exemplu, dacă vă uitați la un serial TV pe laptop chiar înainte de culcare – va stimula celulele care conțin melanopsină și va alerta creierul, făcându-l să creadă că este zi. Acest lucru poate face mai greu să adormiți și poate afecta calitatea somnului.

Filtrarea luminii albastre: Poate ajuta un corp obosit și ochii obosiți?


Deși o revizuire sistematică recentă a sugerat că ochelarii care blochează lumina albastră pot ajuta persoanele cu insomnie, Dr. Lockley spune că nu există suficiente detalii despre studii pentru a trage această concluzie. Majoritatea ochelarilor cu filtrare a luminii albastre disponibili în comerț, precum și straturile speciale adăugate la lentilele de prescripție medicală, nu sunt standardizate. Astfel, nu aveți cum să știți ce lungimi de undă sunt blocate și dacă acest lucru afectează doar funcția vizuală sau funcții non-vizuale importante, cum ar fi vigilența și ceasul circadian. De asemenea, momentul, durata și natura expunerii la lumina nocturnă din rezumatul acestor studii nu au fost clare.

Dacă doriți să blocați lumina albastră stimulatoare care ar putea interfera cu somnul, evitați pe cât posibil utilizarea ecranelor după lăsarea întunericului – în special în decurs de două-trei ore înainte de culcare. Puteți încerca, de asemenea, să folosiți un software de calculator care reduce cantitatea de lumină albastră emisă. Printre exemple se numără Night Shift (disponibil pe dispozitivele Apple) sau f.lux, o descărcare gratuită disponibilă pentru toate computerele și dispozitivele aferente. De asemenea, ar trebui să încercați să abordați și alte probleme care vă afectează somnul.

Pentru a ajuta la reducerea oboselii oculare, o preocupare comună pentru persoanele care folosesc des ecranele, Academia Americană de Oftalmologie recomandă să faceți pauze regulate folosind regula 20-20-20. La fiecare 20 de minute, uitați-vă de la ecran la un obiect aflat la o distanță de aproximativ 6 metri, timp de aproximativ 20 de secunde.

De asemenea, ar trebui să vă expuneți cât mai mult posibil la lumina zilei între două utilizări ale ecranului pentru a oferi un stimulent circadian și de alertă puternic, în special dacă vă petreceți cea mai mare parte a timpului în interior.

În ceea ce-l privește pe fratele meu, el nu se uită prea mult la televizor și tinde să prefere să citească cărți tipărite seara. El a fost de acord că ar putea să experimenteze un efect placebo din cauza filtrului de lumină albastră de pe noii săi ochelari – sau pur și simplu că doarme mai bine acum că are o rețetă corectă și, prin urmare, mai puțină oboseală oculară.

Sursa

 

Îți ofer o carte GRATIS ♡ Am trimis peste 50.000 în ultimele zile!


Mă citești și-ți mulțumesc pentru asta. Chiar dacă primești atât de multe informații utile de la mine, care au o muncă uriașă în spate, iar proiectul nu are nicio formă de monetizare (donații, patreon, reclame), să știi că tot eu plusez: îți ofer GRATUIT cartea Medicina povestită pe înțelesul tuturor. Tot ce trebuie să faci este să dai click pe butonul de mai jos, să pui cartea în coș și să finalizezi comanda. Curierul rapid va ajunge la tine în 1-2 zile lucrătoare. Să te bucuri de carte!

Abonează-te la newsletterul gratuit

Întră în comunitatea dr. Vasi Rădulescu! Vei primi pe email sfaturi, recomandări, materiale ample despre sănătate și cum să trăiești o viață mai bună, toate oferite gratuit.

Mulțumesc pentru interes! Verifică emailul tău activ (inclusiv folderele spam sau promoții)

Something went wrong.

Lixandru Roxana

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are makes.

🔥 ULTIMA ȘANSĂ! 🔥

Suntem la ultimul tiraj în care această carte este oferită la 0 lei în loc de 55. Profită de ocazie și ia cea mai populară carte care te învață cum să-ți menții sănătatea! Peste 100.000 de oameni au luat-o deja Gratis!


Send this to a friend