Viața în timpul pandemiei: ghid de existență suportabilă

Omul este singura ființă la care inteligența trebuie să suplinească lipsa unor instincte și o adaptare insuficientă la lumea vie, spunea Arthur Schopenhauer în Lumea ca voință și reprezentare. Trăim vremuri care fragmentează însă celebra frază a filosofului german. În primul rând, în plină pandemie, cu un inamic pe care nici nu-l putem repera cu ochiul liber, ni se activează cele mai fundamentale insticte, cu cel de supraviețuire pe primul loc. E natural și normal să ne fie frică. Omul se adaptează la majoritatea situațiilor, vremuri pe care le considera greu de imaginat, dacă ajung realitate, îl forțează să se descurce și chiar reușește asta. Inteligența, ca ultim comentariu la deschiderea acestui material, poate fi sufocată de emoție sau lovită de conspirații, fake news, carențe ale sistemului educațional în ansamblul lui, cu componenta de educație medicală mai ales vizată – iată de ce apar nenumărate probleme în stări de urgență.

Fac educație pentru sănătate de peste 5 ani și îți ofer pachetul Medicina Povestită la doar 53 de lei. Bonus: primești încă o carte cadou.

comandă pachetul ⇨

Ne vedem nevoiți să acceptăm realitatea așa cum e ea și să-i supraviețuim. Ce facem? Cum ne informăm? Cum ne păstrăm echilibrul psihic? Cum mai apelăm la medici dacă totuși pățim ceva care nu are legătură cu SARS-Cov-2? Cum ne umplem fiecare zi astfel încât să fim și bine informați, dar să rămânem și-n armonie. Sunt doar unele dintre întrebările pe care oamenii le au și e normal să le aibă. Voi încerca să răspund la toate.

De unde ne informăm?

Suntem atacați de informații, iar accesul ușor la ele e o sabie cu două tăișuri. Ne uităm la televizor, primim mesaje pe whatsapp, scrollăm pe Facebook și vedem sute de postări. Unele materiale au medici responsabili în spate, specialiști în sănătate publică, oameni echilibrați care știu mereu cum să transmită un mesaj. Multe au o tentă fatalistă, se duc în extreme, exploatează emoții pentru a face audiență. Mesajele circulante pe whatsapp sunt în marea lor majoritatea fake news. Există o debusolare incredibilă, pentru că site-uri sau televiziuni altfel serioase publică părerile unor experți, iar apoi se dovedește că și ele erau fake news. Este important să ne luăm o doză de informație cât să fim actualizați cu statisticile, să știm recomandările oficiale, să avem habar de măsurile de siguranță. Cam atât. Orice exces poate fi deosebit de nociv. Ne putem folosi timpul ca o investiție în noi înșine, să citim, să facem un pic de mișcare, să vedem un film, să vorbim la telefon cu cei dragi, să muncim de acasă. Surse bune pot fi medicii, organizații ca CDC (Centers for Diseases Control din SUA), OMS (Organizația Mondială a Sănătății), platforma de statistici Wordometer.

Cum ne păstrăm echilibrul psihic?

O măsură utilă a fost deja expusă și ea se referă la consumul de informație. Anxietatea și depresia pot apărea cu ușurință acum. Le vom ține sub control mâncând echilibrat, făcând mișcare, expunându-ne la soare (prin geam sau un balcon), dormind bine, menținându-ne ocupați cu lucruri frumoase, păstrând legătura cu cei dragi. Orice nu poate fi controlat prin măsurile amintite se recomandă a implica un consult la psiholog sau psihiatru, iar acum există modalități de consult online care ajută semnificativ. Nu e nicio rușine să apelăm la așa ceva. Colegii mei de la MedLife vă stau mereu la dispoziție, iar lista de mai jos are multe lucruri de ajutor.

Persoanele care fac acum atacuri de panică trebuie să le recunoască ușor și să le controleze. Un atac de panică vine cu un cortegiu de semne și simptome. Victima lui se simte într-un pericol maximal, poate avea teamă de moarte, poate simți că face un infarct miocardic, poate avea palpitații rapide sau, din contră, senzație că inima s-a oprit, pot exista tulburări de respirații, jenă digestivă, dureri musculare difuze. Fiind la domiciliu, astfel de atacuri trebuie recunoscute și controlate. Putem lua o poziție ghemuită, cu trupul așezat pe genunchi; încercăm să echilibrăm respirația și putem utiliza o pungă de carton sau plastic, să respirăm în ea. Important este să conștientizăm că nu există niciun pericol real. Cele mai multe persoane au mai experimentat asemenea stări și le-au depășit fără probleme.

Izolarea e apăsătoare și contează mult felul în care continuăm să comunicăm cu cei dragi. Ne vom suna părinții și bunicii, dar nu-i vom vizita chiar dacă le ducem alimente; le lăsăm aproape, lângă ușa de la intrare. Un contact cu ei le poate fi fatal, mai ales acum că datele curente ne arată cum virusul este transmis și de persoanele complet asimptomatice. Stă în grija noastră să le facem viața un pic mai ușoară și celorlați, să ținem legătura cu ei, să nu-și adâncească suferința generată de izolare.

Cum renunțăm la stigmat și poziții eronate?

Am văzut o mulțime de postări ale tinerilor care spuneau că oricum virusul îi afectează mai ales pe vârstnici, așadar nicio problemă pentru ei. Poziția mi se pare de un cinism înfiorător. Acei vârstnici sunt părinții și bunicii noștri, iar ei au nevoie de cea mai mare protecție acum.

La fel, valul de rasism la adresa chinezilor a fost de-a dreptul tsunamic. S-au făcut multe erori acolo, dar asta nu ne justifică în niciun fel rasismul sau generalizarea.

Avem cu toții nevoie de mai multă empatie și fix în aceste momente o putem construi.

Chiar avem nevoie de toate lucrurile?

Am văzut cumpărături intempestive la alimente de bază, hârtie igienică, de parcă venea apocalipsa și era păcat să ne găsească cu cămara goală. Aceste comportamente nu făceau decât să amplifice teama altora, să creeze probleme în supermarketuri, să ne lase și altora acces la un minim de aliment. În perioada următoare putem face cumpărături online, putem merge puțin la un magazin apropiat (cu mască pe față, respectând și distanțarea), putem lua online cărți sau obiecte care să ne ajute să consumăm eficient timpul. Fără panică, fără cantități industriale. Acum realizăm cel mai bine că ne descurcăm excelent cu puțin.

Atenție la coexistență

Dacă aveți o relație și partenerul de viață locuiește în aceeași casă, aplanați orice conflict prin comunicare caldă, sinceră, deschisă. Sunt studii care arată creșterea violenței domestice, iar aici avem de lucru serios, pentru că izolarea predispune din păcate și la astfel de situații. Ar fi bine să înțelegem cu toții că stările mai grele ar trebui să ne unească, nu să ne depărteze, iar violența e condamnabilă oricând, chiar penal.

Copiii sunt departe de școală, dar pot rămâne aproape de ea făcând cursuri online, având părinții care să le explice lucruri, să le ia cărți, să-i învețe principii solide. Timpul nu trebuie pierdut acum.

Cum mai apelăm la medici?

Prezentarea la medic pentru cauze non-urgente ar trebui evitată. Puteți lua legătura telefonic sau online cu medicul dumneavoastră. În caz de strictă nevoie, medicii vă vor spune dacă se impune un consult, iar dacă e cazul să mergeți la o clinică, puneți o mască pe față, păstrați o distanță de 1.5-2 metri de alte persoane, nu atingeți multe suprafețe. Spre exemplu, clinicile MedLife au circuite gândite acum astfel încât riscurile să fie minime. Rețineți, multe situații se pot rezolva online și va fi mai bine să se facă așa, iar dacă aveți o urgență medicală, medicii vă stau la dispoziție în spitale.

Ce măsuri luăm?

La momentul scrierii acestui articol (n.a. 6 aprilie) s-a decis prelungirea stării de urgență cu o lună, cel mai probabil până aproape de 15 mai. Depinde mai ales de noi acum toată evoluția.

✔️ să stăm cât mai mult în casă
✔️ dacă ieșim puțin, să respectăm distanța de siguranță între oameni, să punem o mască pe față (orice mască găsim, ajută mai ales la oprirea propagării virusului)
✔️ să fim atenți unde donăm, au apărut proiecte dubioase care păcălesc oamenii! Donați doar asociațiilor de încredere!
✔️ să nu dăm buzna în magazine pentru multe alimente
✔️ să dezinfectăm suprafețele pe care le atingem des
✔️ să ne spălăm bine pe mâini cu apă și săpun
✔️ să fim atenți de unde ne informăm, că circulă o mulțime de fake news
✔️ să nu încercăm tratamente improvizate acasă!
✔️ să nu revenim în țară de Paști! E greu, știu, dar e mai bine așa.

Suntem împreună în asta. Și împreună vom reuși să trecem peste tot.

Cum ne umplem fiecare zi?

Iată o listă cu 30 de lucruri pe care le putem face zilnic

1. Treziți-vă și nu mai stați niciun minut în plus în pat. E timp mort. Trezirea la aceeași oră oferă energie, timp pentru un mic dejun relaxant, citit, meditație, puțin sport. Ea reglează și somnul, fiind recomandat să procedăm la fel inclusiv în weekend. Lenea dulce poate să existe fără probleme, e o formă excelentă de debarasare și odihnă, dar să fie excepție, nu obicei.

2. Meditați un sfert de ceas, într-un loc cât mai liniștit. O puteți face imediat după trezire și/sau seara. Stați comod, respirați adânc și controlat, concentrați-vă pe diferite zone ale corpului, apoi plimbați gânduri pozitive de colo-colo, respingând orice altceva. Meditația este studiată intens în medicină, iar rolurile ei sunt recunoscute. Avem nevoie de ruperi de ritm, de retrageri în care să stăm doar noi cu noi, în liniște, respirând adânc, controlat. 

3. Țineți-vă lucrurile din jur în ordine. Faceți patul înainte de toate. Țineți totul cât mai ordonat și curat. Pare un clișeu, dar ordinea chiar înseamnă progres. E minunat să găsești repede un obiect pentru că știi exact de unde să-l iei, să te întorci acasă și să găsești curat, să te arunci în așternuturi proaspete.

4. Luați un mic dejun liniștit, fără distrageri de atenție. El poate conține un senviș, fructe, cereale (ideal înmuiate din timp, să se digere mai ușor), lapte, orice vă place în cantități moderate. Puteți bea o cafea sau o cană de ceai verde sau negru, ideal fără zahăr.

5. Faceți sport, măcar o jumătate de ceas. Sportul ne menține într-un tonus fizic și psihic excelent, reducând considerabil riscul multor afecțiuni. Nu trebuie să renunțăm la mișcare nici chiar în aceste zile. Sedentarismul este, din păcate, din ce în ce mai frecvent, iar el, coroborat cu alte obiceiuri nocive, poate atrage consecințe nefaste.

6. Un duș cu apă mai rece este tonifiant și anxiolitic. Poate ajuta și la ameliorarea hipersudorației. Dușul de dimineață are și o componentă meditativă, dar și de realizare a unui plan scurt de atac al zilei ce tocmai se deschide. Spălați părul cu apă călduță, iar dacă suportați, reduceți treptat temperatura apei pentru restul corpului. Puteți să încercați și o altă variantă, alternând cald – rece de mai multe ori. 

7. Cuprindeți-vă ziua între două zâmbete. Zâmbiți! Veți face totul mult mai ușor. Tineți minte asta: un comportament aspru, egoist și rece îi închide omului în față toate ușile și mai ales toate inimile. Omul vesel, deschis, recunoscător și bun va avea în jurul lui un univers pozitiv, plin de oportunități și de iubire.

8. Învățați să trageți acțiunea lângă intenție. Degeaba vrem să facem ceva dacă rămânem la stadiul de idee. Acționând, făcând lucruri aparent mărunte, generăm o stare de bine în noi. Important este să acționăm, depășind incubatorul de idei. Idei poate avea oricine, reușește cel care le și aplică. El poate greși de o mulțime de ori, dar asta nu face decât să-l întărească, să-i ofere lecții. Visați și mergeți pe drumul visurilor voastre, după cum prea bine zicea Thoreau.

9. Nu mâncați prea mult la prânz. Cei ce se îndoapă la masa de prânz devin imediat somnolenți – motivul este redistribuția sangvină. Scade și randamentul intelectual. O masă cu doze moderate din mai multe tipuri de alimente este ideală pentru prânz. Gândiți-vă să așezați 2/3 din calorii în prima parte a zilei.

10. Respirați adânc aer curat, repetat. Există tehnici de respirație, multe utilizate și în meditație. Creierul se va simți excelent și veți gândi totul mult mai limpede. Trageți aer adânc, țineți aerul în plămâni pentru 8-10 secunde, expirați prelung. Repetați. Găsiți un loc adecvat pentru asta, într-un colț de casă, pe balcon, în curte. Puteți întrebuința și aplicații speciale care se găsesc pentru telefoane sau ceasuri inteligente.

11. Dormiți cam opt ore pe zi. Este unul dintre cele mai importante aspecte ale vieții. Fără cafea și alte substanțe excitante (alcool) în a doua parte a zilei, fără lichide multe seara, fără cină bogată, fără sport după șapte seara, fără televizor. Citiți un roman ușor, respirați adânc, meditați, scrieți în jurnal, așterneți pe o hârtie lucrurile care vă macină. Din păcate somnul este un capitol tot mai discriminat și nici nu băgăm de seamă ce repercusiuni atrage asta. Somnul deficitar este risc pentru orice afecțiune, de la boli de inimă la accident vascular cerebral. Puneți mare preț pe somn.

12. Faceți cu o seară înainte sau dimineața o listă cu 5-7-10 lucruri pe care vreți să le realizați în ziua respectivă. Sau cu idei pe care ați vrea să le materializați cândva. Veți scăpa de gândurile în exces și-n același timp vă veți motiva să realizați acele lucruri.

13. Oferiți-vă mici recompense după ce ați făcut anumite lucruri. Avem un mecanism complex al recompensei în creier, bazat pe dopamină, iar el poate funcționa de minune ca stimul pentru ducerea la capăt a unei sarcini.

14. Cina trebuie să fie cât mai ușoară. Fără fructe. Fără alimente grele. Fără alcool. O vorbă veche spunea că dimineața trebuie să mâncăm ca un rege, la prânz ca un prinț, iar seara ca un sărac (luați doar ideea vorbei, fără să jignim pe cineva).

15. Comunicați cu cei din jur. Suntem izolați acum, dar putem vorbi cu ei la telefon sau online. Componenta socială cântărește enorm pentru orice om.

16. Trăiți totul cu uimire. Lăsați-vă impresionați de tot ce se întâmplă în jurul vostru și fiți recunoscători pentru că ați primit cel mai frumos cadou: viața. Vom depăși orice moment mai greu.

17. Simplificați, nu complicați. Păstrați mai puține lucruri materiale în jurul vostru. Reduceți cheltuielile inutile. Renunțați la oamenii care vă trag în jos cu energiile lor negative. Reduceți opțiunile multiple care vă solicită mintea. Simplificați tot ce puteți. Acum vedem cel mai bine că ne putem descurca bine-mersi și cu puține lucruri.

18. Lărgiți zona de confort. Numai așa puteți evolua. Faceți lucruri noi, învățați alte și alte informații, căpătați alte și alte aptitudini. Nu veți putea niciodată să ieșiți din zona de confort, dar o puteți extinde prin confruntarea mai ales cu elementele care vă produc frică. De cele mai multe ori frica este nefondată, o proiecție care ne pune saboți pe roți. Ne adaptăm ușor și putem depăși orice, trebuie doar să avem curaj și deschidere. Vedem asta mai ales acum.

19. Hidratarea e deosebit de importantă. Beți apă în mod constant. Avem un centru al setei în creier, dar nu lăsați centrul să facă singur lucrurile. Sucurile carbogazoase sunt nocive. Chiar și cele dietetice, cu înlocuitori care substituie zahărul, cresc riscul cardiovascular, neurologic, chiar și de diabet zaharat. Beți apă simplă, dar ascultați-vă mecanismele corpului și nu exagerați (apa e toxică în cantitate mare). Hidratați-vă suplimentar în timpul efortului fizic, când e cald, când sunteți în medii în care transpirați mult.

20. Setați obiective pe care să le atingeți pe termen scurt, mediu, lung. Știind exact unde țintiți, puteți canaliza resursele pentru a împlini acele obiective.

21. Dacă puteți face un lucru în câteva minute, abordați-l imediat și nu-l lăsați pentru mâine, pentru că acel mâine poate deveni perpetuu. Faceți lucrul repede. Asta vă va da ritm și apetit pentru a face tot mai multe, vă veți simți bine, veți intra în ritm, vi se va face poftă de elemente adiacente din listă.

22. Visați. Cu ochii deschiși sau închiși, visați la o viață mai bună. Veți pune bazele schimbării și totul se va petrece așa cum vă doriți cel mai tare, dacă aveți mintea concentrată pe acel lucru. Cu ambiție apoi, luptați, puțin câte puțin, să construiți schimbarea. A se corobora aici cu punctul 8, idee și acțiune.

23. Citiți în fiecare zi, cât de mult puteți. Ajungeți în locuri multiple fără să vă mișcați din loc. Recurgeți seara la un roman ușor, mintea se liniștește mai bine așa, veți dormi mai eficient. Motivați-i și pe ceilalți să citească, pentru că țara noastră, din păcate, e pe ultimul loc în Europa la consumul de carte.

24. Felul în care vă consumați o zi vă arată felul în care vă trăiți întreaga viață, după cum bine spunea Anne Dillard. Dincolo de orice concept, sunt mari șanse să aveți una singură. Iubiți-o și iubiți-vă, iubindu-i pe ceilalți în același timp. Aveți două deziderate mari și late în bucata asta de lumină de-o numim viață. Primul este să vă descoperiți, să vă cultivați, să aveți cât mai mult grijă de voi, să învățați să vă iubiți. Al doilea este să faceți bine, cât de mult puteți, în jurul vostru. Implicați-vă în acțiuni de voluntariat, ajutați alte persoane, donați cauzelor care merită sprijinul vostru, lăsați o bucățică din inima voastră în fiecare loc prin care treceți.

25. Îmbrățișați creativitatea. Scrieți, compuneți, inventați, desenați, imaginați, visați. Când faceți ceva creativ, viața devine mult mai interesantă. Foarte multe activități au și rolul de a ne distrage atenția de la problemele cotidiene, așadar extrabeneficiu! Acum avem timp să ne reapropiem de hobby-uri, să cultivăm unele noi pe care le putem menține a la longue.

26. Țineți un filtru: respingeți lucrurile negative care vă pot măcina și acceptați înăuntru lucrurile pozitive. Cele negative rod, se acumulează, dau peste cap toate raporturile dintre organele noastre. Cele pozitive ne înalță.

27. Spuneți un lucru pozitiv celorlalți, oricât de grea ar fi situația pe care o trăim.

28. Respectați măsurile de igienă, de distanțare socială, de izolare la domiciliu. Ele pot face o diferență uriașă atât pentru voi, cât și pentru ceilalți.

29. Mai puține scuze. Mă doare una și alta, sunt obosit, nu am energie, mi-e teamă, nu am chef, oricum stau în casă. Renunțați la toate scuzele și începeți să faceți lucruri, să ieșiți din zona de confort, să vă recâștigați forma și ritmul, să-i uimiți pe cei de lângă voi cu optimismul vostru. Nimeni nu vrea prieteni care se plâng tot timpul.

30. Încercați să faceți cel puțin o faptă bună pe zi. Există pe undeva o compensare în viață și lucrurile vi se vor întoarce când vă așteptați mai puțin. Dar nu vă gândiți că se vor întoarce, că aici e toată frumusețea. Puteți acum să sprijiniți asociațiile care luptă împotriva acestui virus, puteți să susțineți brandurile care au o perioadă grea, puteți să vă implicați în proiecte de educație. Aveți o paletă largă de fapte bune pe care le puteți face zilnic.

Material realizat cu sprijinul prietenilor de la MedLife, parte din inițiativa Izolați, dar împreună.

Susținut de medici și specialiști, demersul Izolați, dar împreună vine în sprijinul tuturor celor afectați de schimbările subite aduse de pandemia COVID-19. Împreună facem ca adaptarea la aceste noi condiții să fie mai ușoară. Să scăpăm de incertitudini, să fim responsabili și rezilienți în fața provocării cu care ne confruntăm. Să fim siguri că am luat cea mai bună decizie și singura salvatoare: izolarea. Să ne sprijinim unul pe celălalt. Să ne protejăm pe noi, dar și pe cei care au cea mai mare nevoie. Pentru că în noi stă puterea de a schimba traiectoria acestei povești și pentru că fiecare dintre noi poate face diferența.

Educație medicală gratuită

Abonează-te la noul newsletter de educație medicală. Vei primi pe email articole, sfaturi, recomandări, toate scrise cu grijă de mine. Totul este gratuit. În plus, intri automat și într-un concurs.

Mulțumesc pentru interes!

Something went wrong.

Ești cititorul meu și-ți ofer pachetul cu toate cele 7 cărți ale mele la doar 100 lei. Transport gratuit. Oferta este limitată.

profită de ofertă ⇨
Articolul precedentNu eram fericiți și o știam
Articolul următorPorți închise
Eu sunt Dr. Vasi Rădulescu și sunt medic specialist, cu 15 ani de pregătire medicală. Fac aici educație pentru sănătate, cu lucruri explicate simplu, pe înțelesul tuturor. Am scris șapte cărți. Îmi doresc să construim o comunitate puternică, empatică, educată, implicată în lucruri bune, cu aplecare spre lectură, voluntariat, educație, cauze cu impact semnificativ în societate.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here