Yoga și meditația pot îmbunătăți rezistența la stres. Beneficii pentru sistemul nervos


Dă mai departe acest articol pentru a construi împreună o comunitate sănătoasă.

Dr. Cahn și echipa sa au lucrat cu unii dintre participanți la o retragere de 3 luni de yoga și meditație. La acest refugiu, participanții s-au angajat în meditație zilnică și practică yoga și au urmat o dietă vegetariană.

Dintre cei 200 de participanți (atât bărbați, cât și femei), 98 s-au oferit voluntar să participe la testele de măsurare a anumitor biomarkeri. Cu toate acestea, din cauza lipsei de finanțare, doar 38 de voluntari (19 bărbați și 19 femei) au fost supuși acestor evaluări.

În plus, din cauza unor circumstanțe care au făcut ca unele dintre date să fie inutilizabile, au fost analizate probe biologice colectate de la 26 dintre acești voluntari.

Mulți dintre participanți aveau o experiență anterioară de practicare frecventă a yoga și meditației, inclusiv meditația Shoonya și Samyama, Hatha yoga și pranayama.

Participanții au fost evaluați atât înainte, cât și după participarea la retragerea de yoga. Aceștia au trebuit să se supună:

  1. teste psihometrice care au colectat date despre bunăstarea lor psihologică, mindfulness și implicarea psihologică
  2. măsurători ale factorului neurotrofic derivat din creier (BDNF), care este o proteină ce promovează supraviețuirea și creșterea diferitelor celule nervoase și este implicată în răspunsul imunitar, în reglarea metabolică și în rezistența la stres
  3. evaluarea “răspunsului de trezire a cortizolului” (CAR), care a măsurat secreția de cortizol, un hormon implicat în interacțiunea dintre hipotalamus, glanda pituitară și glanda suprarenală (cunoscută și sub numele de “axa hipotalamo-hipofizo-corticorenaliană”)
  4. măsurători ale nivelurilor de citokine pro- și antiinflamatorii, care sunt implicate în funcționarea sistemului imunitar


După analizarea datelor, echipa a constatat că implicarea în practicile de yoga și meditație din cadrul retragerii a fost asociată cu scăderea nivelului de anxietate și depresie – așa cum au raportat participanții -, precum și cu o creștere a nivelului lor de atenție.

Din punct de vedere biologic, oamenii de știință au observat o creștere a nivelurilor plasmatice de BDNF, precum și un CAR întărit, sugerând o rezistență îmbunătățită la factorii de stres.

Datele au arătat, de asemenea, o creștere a unei citokine antiinflamatorii (interleukina-10) și o scădere corespunzătoare a unei citokine proinflamatorii (interleukina-12), ceea ce a dus la o reducere a proceselor inflamatorii.

“Este probabil ca cel puțin o parte din îmbunătățirile semnificative atât în funcționarea axei H-H-C, exemplificată de CAR, cât și în funcționarea neuroimunologică, exemplificată de creșterile nivelurilor BDNF și de modificările citokinelor, să se fi datorat practicii intensive de meditație implicate în această retragere”, sugerează Dr. Cahn.

Cercetătorii consideră că diferitele îmbunătățiri biologice obținute din datele colectate indică un sentiment general sporit de bunăstare fizică și psihologică.

Aceștia subliniază că rezultatele lor pot indica o funcționare îmbunătățită a anumitor elemente ale sistemului nervos central, un sistem imunitar mai sănătos și un sentiment consolidat de concentrare și conștientizare.

“Semnalizarea BDNF crescută observată [este] posibil legată de o neurogeneză și/sau neuroplasticitate îmbunătățită, CAR crescut probabil legat de o vigilență sporită și de disponibilitatea pentru angajamentul minte-corp, iar creșterea citokinelor anti și pro-inflamatorii indică posibil o pregătire imunologică sporită.”

Dr. B. Rael Cahn

Mai mult, cercetătorii sugerează că există o posibilitate emoționantă ca unele dintre efectele observate în urma retragerii să sugereze că meditația și yoga ar putea stimula hipocampul să funcționeze mai bine.

“O posibilă legătură intrigantă între efectele asupra BDNF și CAR este integritatea funcțională a hipocampului, deoarece s-a demonstrat anterior că nivelurile crescute de BDNF datorate exercițiului fizic au legătură cu neurogeneza hipocampului și probabil că au legătură cu efectele pozitive ale acestuia asupra stării de bine și depresiei”, spune Dr. Cahn.

Cu toate acestea, oamenii de știință avertizează că nu toate aceste efecte pozitive se pot datora yoga și meditației. Unele, sugerează ei, se pot datora practicilor alimentare ale indivizilor, interacțiunii sociale sau impactului profesorilor de yoga și meditație.

Cu toate acestea, Dr. Cahn și echipa sa sunt entuziasmați de rezultatele cercetărilor lor și cred că acestea constituie un motiv pentru studii suplimentare privind potențialele beneficii fizice și psihologice ale yoga și meditației.

“Din câte știm, studiul nostru este primul care examinează o gamă largă de markeri pro și antiinflamatori la o populație sănătoasă înainte și după o intervenție de yoga-meditație. Constatările noastre justifică continuarea studiilor privind retragerile de yoga și meditație care să evalueze replicabilitatea, specificitatea și implicațiile pe termen lung ale acestor constatări”, conchide Dr. Cahn.

Sursa

 

CONCURS: Poți câștiga un eBook reader Kindle Oasis + Gift Card de 100$!



🔥 Intră în concurs și poți câștiga un premiu în valoare de 2.000 de lei! Vezi detaliile în pagina dedicată a concursului.

Abonează-te la newsletterul gratuit

Întră în comunitatea dr. Vasi Rădulescu! Vei primi pe email sfaturi, recomandări, materiale ample despre sănătate și cum să trăiești o viață mai bună, toate oferite gratuit.

Mulțumesc pentru interes! Verifică emailul tău activ (inclusiv folderele spam sau promoții)

Something went wrong.

Lixandru Roxana

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are makes.

Send this to a friend